Навигацията е важна за търсeщите машини

Помощен център

Навигацията е важна за търсeщите машини

Навигацията на даден уебсайт е важна защото помага на посетителите бързо да намерят желаното от тях съдържание. Тя може също така да помогне на търсeщите машини да разберат какво съдържание уебмастъра смята, че е важно.

Въпреки че резултатите от търсенето се предоставят на ниво страница, Google също така обича да има представа за ролята, която дадена страница играе в по-голямата картина на сайта:

seo navigation

Планирайте навигацията спрямо началната страница

Всички сайтове имат начална или root страница, която обикновено е най-посещаваната страница на сайта и началното място за навигация на много посетители.

Ако вашият сайт има повече страници, трябва да помислите как посетителите ще отидат от общата страница (вашата начална страница) до страница, съдържаща по-конкретно съдържание.

Имате ли достатъчно страници около дадена тематична област, за да има смисъл да създадете страница, описваща тези свързани страници (например начална страница -> свързана тема -> конкретна тема)?

Имате ли стотици различни продукти, които трябва да бъдат класифицирани в няколко категории и подкатегории страници?

Използвайте списъци за навигация (breadcrumbs)

Breadcrumbs е ред вътрешни връзки в горната или долната част на страницата, който позволява на посетителите бързо да се придвижват обратно до предишната секция или началната страница.

Обикновено breadcrumbs имат най-общата страница (обикновено началната страница) като първата, най-лява връзка и изброяват по-конкретните раздели вдясно.

Препоръчваме ви да използвате маркировка за структурирани данни при показване на breadcrumbs:

seo navigation

Създайте навигационна страница за потребителите

Страницата за навигация е опростена страница, която показва структурата на вашия уебсайт и обикновено се състои от йерархичен списък на страниците в сайта.

Посетителите могат да посетят тази страница, ако имат проблеми при намирането на конкретни страници в сайта. Търсещите машини също ще посетят тази страница и ще могат по-пълноценно да обходят страниците на вашия сайт, но създаването на навигационната страница е насочено основно към посетителите на сайта.

Най-добри практики

Създайте логически подредена йерархия

Направете така, че потребителите да преминат от общото към по-конкретно съдържание на сайта по възможно най-лесния начин. Добавете навигационни страници, когато има смисъл и ефективно ги вплетете във вътрешната структура на връзките.

Уверете се, че всички страници в сайта са достъпни чрез връзки и че те не изискват вътрешна функционалност за търсене, за да бъдат намерени.

Създавайте връзки между тематично свързани страници, където е подходящо, за да позволите на потребителите лесно да откриват страници с близко съдържание.

Избягвайте:

  • Създаване на сложни мрежи от навигационни връзки, например, свързване на всяка страница от вашия сайт с всяка друга страница.
  • Прекалено раздробяване на съдържанието (така че да отнеме двадесет кликания, за да достигнете търсената страница).

Използвайте текст за навигация

Контролирането на навигацията от страница на страница чрез текстови връзки улеснява търсенето и разбирането на вашия сайт от търсещите машини.

Когато използвате JavaScript, за да създадете страница, използвайте елемента а с URL адреси като стойности на атрибутите href и генерирайте всички елементи от менюто при зареждане на страницата, вместо да чакате взаимодействие с потребителя.

Избягвайте:

  • Навигация, базирана изцяло на изображения или анимации.
  • Използване за навигация на скриптове или плъгини, реагиращи на събития (event-handling) или действия на потребителите.

Създайте навигационна страница за потребителите, а карта на сайта за търсещите машини

Включете опростена навигационна страница за целия сайт (или най-важните страници, ако имате стотици или хиляди) за потребителите.

Създайте карта на сайта (Sitemap) в XML формат, за да се уверите, че търсещите машини откриват новите и актуализирани страници на сайта, като посочите всички съответстващи URL адреси заедно с последно променените дати на основното съдържание.

Избягвайте:

  • Неактуализирана и съдържаща невалидни връзки навигационна страница.
  • Създаване на навигационна страница, която просто показва списъци с връзки, без да ги организира по теми, категории или маркери.

Показване на полезни 404 страници

Понякога потребителите ще се опитат да заредят страница, която не съществува на сайта, като следват невалидна връзка или въведат грешен URL адрес.

Наличието на персонализирана 404 страница, която любезно води потребителите към работеща страница на сайта, може значително да подобри практическата работа на потребителите.

Страницата 404 вероятно трябва да има връзка към вашата начална страница и може също така да предоставя връзки към популярно или свързано съдържание на вашия сайт.

Препоръчаме да използвате Google Search Console, за да намерите URL адресите, които генерират грешка 404 Not Found.

Избягвайте:

  • Индексиране на 404 страницa в търсещите машини (уверете се, че уеб сървърът е конфигуриран да връща 404 HTTP статус код или - в случай на JavaScript базирани сайтове - да включва noindex robots meta-tag при получаване на заявка за несъществуваща страница).
  • Блокиране обхождането на 404 страници чрез файла robots.txt.
  • Връщане само на неясно съобщение като Not found, 404 или напълно липсваща страница 404.
  • Използване на дизайн за 404 страница, който не съответства на останалата част от сайта.

Reference and images: https://support.google.com/webmasters/