Настройване на Thunderbird Lightning за работа с CalDAV календар
Съдържание
CalDAV е клиент/сървър протокол за създаване на календари и планиране на събития. CalDAV позволява едновременен достъп на множество клиенти до една и съща информация, като по този начин позволява съвместно планиране и обмен на информация.
CalDAV разширява спецификацията на WebDAV (HTTP базиран протокол за обработка на данни) и използва формат iCalendar (.ics)* за данните. Много сървърни и клиентски приложения поддържат протокола CalDAV.
Thunderbird Lightning разширение
Thunderbird Lightning е разширение, което интегрира функционалност за управление на календари в имейл клиента Thunderbird и позволява свързване с множество календари, организиране и планиране на важни събития, абониране за публични календари и много други.
Инсталиране на Thunderbird Lightning
За да инсталираме разширението Thunderbird Lightning отваряме Thunderbird и кликаме Tools > Add-ons:
В полето за търсене въвеждаме lightning и натискаме клавиша Enter:
В панела на разширението кликаме зеления бутон Add to Thunderbird:
Потвърждаваме добавянето на разширението като кликаме бутона Add:
За да завършим инсталирането кликаме бутона Restart now и рестартираме Thunderbird:
Разширението Thunderbird Lightning е успешно инсталирано и откриваме в лентата за управление ново меню Events and Tasks, както и нов панел Events в дясната част на Thunderbird.
По време на инсталацията автоматично се създава календар Home, който достъпваме от Events and Tasks > Calendar:
За да създадем нов календар кликаме с десен бутон полето на календара по подразбиране Home и от менюто избираме New Calendar:
От двата радиобутона избираме опцията за локална инсталация On My Computer и продължаваме като кликаме бутона Next:
В следващия прозорец попълваме името на новия календар в полето Name (DemoCalendar):
Кликане в полето Color отваря помощен прозорец за избиране на цвят за календара в няколко различни формата (HEX, RGB, colorwheel). След като изберем цвят кликаме бутона Select:
Маркираме опцията Show Reminders, а от менюто Email, съдържащо всички имейл акаунти в Thunderbird, избираме имейл, с който да асоциираме календара. Продължаваме като кликаме бутона Next.
Завършваме инсталацията като кликаме бутона Finish:
Новият календар DemoCalendar се добавя под календара по подразбиране Home:
Създаване на събитие (event) в Thunderbird Lightning
В раздел Events and Tasks избираме New Event и създаваме примерно събитие, показано на следващото изображение:
Даваме име на събитието, посочваме локация, категория и в кой календар да бъде записано. В следващата секция определяме времевата рамка на събитието и начините, по които календара да ни подсеща.
Трите етикета над последното поле (Description:, Attachments: и Attendees:) са всъщност връзки на раздели, които зареждат съответно съдържание в полето.
Description - описание на събитието:
Attachments - при кликане на бутона Attach в лентата за управление се зарежда поле, в което въвеждаме URL адрес на уеб страница на събитието или URL адрес до друг онлайн ресурс, свързан със събитието:
Attendees - при кликане се зареждат имейл адресите, на които е изпратена покана за събитието. Създаваме списъка с имейл адресите в панела Invite Attendees като кликнем линк със същото име в лентата за управление:
Следното съобщение се изпраща на всеки имейл адрес от списъка. Ако маркираме опцията Separate invitation per attendee поканите ще бъдат индивидуални без да се посочва списъкът с останалите имейл адреси, на които са изпратени покани:
Ако полето не е маркирано, всяка покана ще съдържа пълен списък с имейл адресите, на които са изпратени покани (Attendees):
Запазваме събитието като кликнем бутона Save and Close и то се добавя в календара DemoCalendar:
В панела Events в дясната колона имаме бърз достъп до актуалните съобития в календара:
Експортиране на календар
Може да експортираме съдържанието на календар като кликнем с десния бутон върху календара и изберем Export Calendar:
Календарът може да се запише в следните три формата:
- Web Page (.html, 'htm);
- iCalendar (*.ics);
- Outlook Comma Separated Values (*.csv);
Създаване на задача (task) в Thunderbird Lightning
За да създадем нова задача избираме New Task в раздела Events and Tasks. Попълваме полетата, както в следващото изображение, и кликаме бутона Save and Close за да запазим задачата:
Ако желаем да добавим URL адрес като прикачен файл, кликаме бутона Attach в лентата за управление и в полето въвеждаме URL адреса:
URL адресът се добавя в раздел Attachments:
За да видим новата задача в раздел Events and Tasks избираме Tasks. Над списъкът с календарите се зарежда меню за сортиране на задачите по различни признаци:
За да следим изпълнението на задачата кликаме два пъти лентата с описание за да отворим панела Edit Task, по желание добавяме информация и посочваме каква част от задачата в проценти е изпълнена. При завършване на задачата (100% изпълнение) информацията в лентата се задрасква (полезно ако имаме десетки задачи):
Изтриваме задача като я маркираме в списъка със задачи и кликаме бутона Delete (задачата се изтрива без предупреждение).
Съвместимост на календари между Pronto уебмейл и Thunderbird Lightning
Клиентите на бизнес приложението cMailPro могат да ползват акаунти в Thunderbird Lightning за да следят своите CalDav календари. Подробна информация за работа с календари в cMailPro.
За примера ще ползваме cMailPro акаунт, който достъпваме през Pronto уебмейл и акаунт към същата поща в Thunderbird (с инсталиран add-on Lightning).
Създаваме календар в Pronto и запазваме събитието Team Building, показано на изображението:
Събитието Team Building се записва в съответния календар в Pronto:
Автоматично в Thunderbird акаунта се получава съобщение-покана за приемане или отхвърляне на новия календар:
При приемане на поканата (Accept) Thunderbird ни пита в кой локален календар желаем да бъде записано събитието - избираме DemoCalendar:
Събитието Team Building се записва в календара:
Ако кликнаме два път графиката на календара се зарежда информация, в която обаче единствено може да променим статуса на Tentative (колебая се) или Decline (отхвърлям). Когато запазим промяната от бутона Save and Close имейл системата ще изпрати съответно съобщение за промяна на статус.
Важно: От календара в Thunderbird не можем да инициираме промяна в събитието и да го синхронизираме с календара в Pronto.
Имейлите се изпращат от акаунта по подразбиране в cMailPro, а не от акаунта на организатора, затова в списъка с участници има един допълнителен имейл адрес (със зелена икона):
Ако променим локацията на събитието в Pronto от Sofia на Varna, ще получим съобщение за актуализиране (update) на събитието, което по познатия начин ще приемем (Accept):
Ако отново отворим събитието в Thunderbird ще видим актуализираното ново местоположение на събитието (Varna):