Изпращане и получаване на имейли

Помощен център

Изпращане и получаване на имейли

Пощенската система в интернет включва едновременна и сложно организирана работа на няколко различни интернет протокола.

Зад изпращането на всеки имейл стои мощен двигател, наречен мейл сървър, който доставя писмата през интернет до мейл сървърите на получателите.

В тази статия ще опишем процеса на изпращане и получаване на писма в интернет без да навлизаме в ненужни технически подробности.

Видове мейл сървъри (mail server)

Имейл сървъри могат да бъдат разделени на две основни категории: сървъри за изходяща поща (outgoing mail server) и сървъри за входяща поща (incoming mail server).

Изходящите пощенски сървъри са известни като SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) сървъри. SMTP може да изпраща само текст, затова използва протокола MIME (Multi-Purpose Internet Mail Extensions) за изпращане на цифрови данни (изображения, аудио, видео ...) през TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol) мрежи.

Входящите пощенски сървъри са два основни типа - POP3 и IMAP4.

Протоколът POP3 (Post Office Protocol) е създаден, когато интернет услугите са били зависими от недостатъчните за времето си ресурси като дисково пространство и невъзможността за създаване на постоянна интернет връзка поради високи разходи и липса на инфраструктура.

Поради това основната функция на POP3 клиент била (и все още си остава) да установи връзка с мейл сървър, да изтегли пощата на локалния компютър, да изтрие съобщенията от сървъра и да затвори връзката.

POP3 ограниченията и необходимостта от разширяване на функционалността са основните причини за създаването на модерен, богат на функции и лесен за използване нов протокол - IMAP (Internet Message Access Protocol).

Всички модерни пощенски сървъри без изключение поддържат IMAP протокола и до голяма степен това е протоколът по подразбиране при създаване на имейл акаунт.

Последните версии на cPanel поддържат автоматична конфигурация на IMAP мейл акаунти, при които не се налага да въвежда ръчно данни.

Предимства на IMAP протокола

  • Голям брой устройства и връзки - IMAP позволява на клиента да има достъп до пощенски акаунт на няколко устройства, а също така много клиенти могат да имат достъп до една поща едновременно.
  • Автоматично синхронизиране - автоматичната синхронизация е забележителна IMAP функция - всяка промяна на съобщението (изтриване, отговаряне, препращане и преместване) се синхронизира автоматично на всички активни устройства.
  • Селективно изтегляне на отделни части от съдържанието - IMAP може да бъде настроен да извлича само заглавията на съобщенията - цялото съобщение заедно с изображенията (HTML) и прикачените документи се изтеглят само при поискване от потребителя.
  • Дефиниране на състояние - използвайки флаговете, определени в протокола IMAP, клиентите могат да следят състоянието на съобщенията: например дали съобщението е прочетено, отговорено или изтрито. Тези флагове се съхраняват на сървъра, така че различните клиенти, които имат достъп до една и съща пощенска кутия в различно време, ще видят промените в състоянието, направени от други клиенти.
  • Сървърно търсене - вместо да изтегля цялата поща от сървъра, за да извърши търсене на локалния компютър, IMAP търси директно в сървъра и потребителят може да изтегли само съобщенията, които са намерени при търсенето.
  • Офлайн режим - изтеглените имейли могат да бъдат прочетени или изтрити, когато устройството (лаптоп, таблет, смартфон) не е свързано със сървъра. Промените в съобщенията (променени флагове или изтриване на писмо) се синхронизират на сървъра, когато устройството се свърже отново със сървъра.

Изпращане и получаване на имейл

След като дефинирахме входящите и изходящите мейл сървъри ще бъде по-лесно да обясним тяхното участие в процеса на изпращане и получаване на имейл.

Основните стъпки на този процес са изложени по-долу.

Стъпка #1: След като подателя напише съобщението и натисне бутона Изпрати (Send), имейл клиента - независимо дали е Thunderbird или Gmail - се свързва с SMTP сървъра на домейна.

Стъпка #2: Имейл клиента комуникира с SMTP сървъра, като му предава своя имейл адрес (адреса на подателя), имейл адреса на получателя, съдържанието на съобщението и прикачените файлове.

Стъпка #3: SMTP сървъра обработва имейл адреса на получателя и по-специално домейна. Ако домейна на получателя е същия като този на подателя (ако изпращате писмо на колега, например), съобщението се пренасочва директно към POP3 или IMAP сървъра на домейна - не е необходимо маршрутизиране между сървърите тъй като на практика няма изпращане на писмо, а само копиране на писмото в друг акаунт на същия сървър. Ако обаче домейнът на получателя е различен, SMTP сървърът трябва да комуникира с мейл сървъра на домейна на получателя.

Стъпка #4: За да намери мейл сървъра на получателя, SMTP сървърът на подателя трябва да комуникира с DNS (Какво е DNS). DNS приема името на домейна на получателя и след серия от протоколни запитвания връща IP адреса на мейл сървъра на получателя.

Стъпка #5: Сега, когато SMTP сървърът има IP адреса на получателя, той може да се свърже с неговия SMTP сървър и да установи TCP/IP връзка където IP определя крайните точки (сървъри) и маршрута за комуникация, докато TCP осигурява надежден транспорт на пакетите данни. Обикновено съобщението се пренасочва (relay) през няколко различни SMTP сървъра (hops) докато достигне до мейл сървъра на получателя.

Стъпка #6: SMTP сървърът на получателя сканира входящото съобщение. Ако разпознае домейна и потребителското име, той препраща съобщението към входящия мейл сървър (POP3 или IMAP) на домейна. Входящия имейл сървър проверява съдържанието на писмото с различни антиспам инструменти като SpamAssassin и извършва проверки за аутентикация на подателя (TXT, SPF, DKIM, DMARC, PTR записи). След завършването на проверките съобщението се доставя в Inbox и може да бъде прочетено от получателя.

Имейл клиент и Уебмейл

Както всеки активен интернет потребител добре знае има два начина за ползване на имейл услуги - през уебмейл и чрез имейл клиент.

Имейл клиент (Email client)

Email клиентът (Thunderbird, Outlook или Mac Mail) е софтуерно приложение, което се инсталира на компютър, лаптоп или мобилно устройство и прави възможно конфигурирането на един или повече имейл адреси за получаване и изпращане на електронна поща. Той предоставя интерфейс за получаване, създаване и изпращане на имейли с конфигурираните имейл адреси.

Уебмейл (Webmail)

Webmail (или уеб базиран имейл) е система за електронна поща, в която потребителят има достъп до имейл интерфейс през браузър на всеки компютър или устройство, свързано с интернет. Едни от най-използваните доставчици на уеб поща са Gmail, Outlook, Yahoo! Mail както и добре познатите cPanel приложения Roundcube, Horde и SquirrelMail.

Заключение

Надяваме се, че информацията в тази статия ще ви помогне да се ориентирате по-лесно в мрежата от мейл сървъри, протоколи и дефиниции и по-лесно ще конфигурирате вашите мейл акаунти. Не забравяйте възможността за автоматична конфигурация на имейл клиенти, като например тези на iPhone, която ще ви спести доста време и усилия.