Логове за достъп в cPanel
Съдържание
Логовете за достъп (access logs) са текстови файлове, съдържащи информация за посетителите на вашия уебсайт (IP адрес, домейн, браузер ...) и съдържанието (страници, статии, изображения, услуги, реклами ...), до което те са осъществили достъп.
Графични статистически програми като AWStats използват данните от тези логове, за да създадат графиките, които виждате в тези приложения.
Информацията, съдържаща се в необработените регистрационни файлове за достъп (raw access logs) включва: потребителски имена, IP адреси, HTTP активност и достъпените от всеки посетител ресурси, статус код, размер на файл, тип браузер и др..
За да получите достъп до интерфейсa на файловете за достъп, отворете cPanel > Metrics и кликнете върху връзката Raw Access:
Конфигуриране на логовете за достъп в cPanel
cPanel ще започне да записва логовете за достъп в профила ви само ако поставите отметка в квадратчето пред текста: Archive logs in your home directory at the end of each stats run every 48 hours.
Ако поставите отметка в квадратчето пред текста: Remove the previous month’s archived logs from your home directory at the end of each month, cPanel ще покаже списък на всички стари логове в таблицата Archived Raw Logs:
Препоръчаме да маркирате двете полета и да кликнете бутона Save.
cPanel обработва статистически данни за сайтовете приблизително на всеки 24 часа
.
Изтегляне логове за достъп на локалния компютър
Всички домейни в хостинга се подреждат в таблица заедно с информация за наличните логове:
- Domain: списък на домейните във вашия хостинг;
- Last Update: последна дата, когато лог архива е актуализиран;
- Disk Usage: размерът на архивирания лог файл;
- Linked Domains: списък на добавените/паркираните домейни.
Кликнете името на сайта (домейна), чиито архивирани логове желаете да изтеглите. След като файлът се изтегли на вашия компютър може да го разархивирате и да прегледате съдържанието му чрез текстов редактор.
Архивирани логове за достъп
В секция Archived Raw Logs се подреждат архивираните логове, които се съхраняват в директория /home/logs/
на хостинга:
Кликнете върху името на архивния файл за да изтеглите на локалния компютър:
Разархивирайте файла:
Отворете архива с обикновен текстов редактор за да прегледате съдържанието на записите:
Важно: Допълнителните домейни се записват в таблицата като поддомейни на главния домейн на хостинга - в примера ние търсим логовете за сайта http://icn-demo.net
, но те са записани като icndemonet.cpuser.icnhost.net-Jan-2018.gz
Какво означава информацията в логовете за достъп?
В логовете за достъп до уеб сървъра се записват всички заявки, обработени от сървъра в определен формат:
127.0.0.1 - - [18/Jan/2018:20:51:35 +0200] "GET /images/msc2.jpg HTTP/1.0" 200 58528 "http://icn-demo.net/" "Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/63.0.3239.132 Safari/537.36 OPR/50.0.2762.58"
Всяка съставна част на примерен запис в лог файл е описана по-долу:
- IP адрес на клиента - 11.22.33.44;
- Удостоверяване на потребителя според HTTP заявката - cpaneluser - Тире в изходния запис показва, че исканата информация не е налична -
'-'
; - Времето на получаване на заявката -
[18/Jan/2018:20:51:35 +0200]
; Заявката за ресурса се поставя в двойни кавички и съдържа следната информация:
1. Използван метод -
GET
;2. Относителен път до ресурса -
/images/msc2.jpg
;3. Използван протокол -
HTTP / 1.0
.Статус код, който сървърът връща на клиента -
200 (Success)
, може да бъде403 (Forbidden)
,404 (Not Found)
и т.н.- Размер на файла, върнат на клиента -
58528
; - Референтен URL, от който е изпратена заявката - трябва да показва URL, който съдържа относителния път до ресурса
/images/msc2.jpg
-"http://icn-demo.net/"
; - User-Agent - информация, която браузърът на клиента дава за себе си - "Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/63.0.3239.132 Safari/537.36 OPR/50.0.2762.58";
Заключение
Поставете отметки пред двете опции за да започне cPanel да записва архивните файлове. Ако сте маркирали опциите преди повече от 48 часа
и в профила ви няма записани архиви, свържете се с отдела за техническа поддръжка.
Уеб сървърът регистрира всички действия на потребителите и всички достъпени ресурси в логовете за достъп, поради което тези файлове за един средно натоварен сайт могат да съдържат хиляди редове с информация.
Нормалната практика за отстраняване на проблеми е да проверите внимателно информацията в статистическа програма като AWStats и след това да потърсите подробна информация за този потребител, файл или действие в логовете за достъп, като използвате текстов редактор с добри възможности за търсене (например Notepad ++).