Използване на командата telnet
Съдържание
Командата telnet се използва за връзка и комуникация с отдалечен или локален хост чрез протокола Telnet TCP/IP.
Можете да въведете домейн или IP адрес и да опитате да се свържете с него през избрания порт. Ако портът не е зададен, telnet се опитва да се свърже през порта по подразбиране "23".
По подразбиране telnet клиента е деактивиран в последните версии на Windows.
За да активирате помощната програма Telnet Client, изпълнете следните стъпки:
Кликнете Search > започнете да въвеждате control panel и Windows ще зареди линк Control Panel, който трябва да кликнете:
Кликнете линка Programs and Features:
Кликнете линка Turn Windows features on or off:
В диалоговия прозорец Windows features поставете отметка в квадратчето Telnet Client:
Кликнете бутона OK. Системата инсталира подходящите файлове. Това ще отнеме няколко секунди до минута.
Кликнете отново Search, въведете cmd, кликнете линка Command Prompt:
Потребители с MacOSX и Linux трябва да отворят terminal, за да могат да използват telnet.
За какво можем да използваме командата telnet
Telnet е остарял и несигурен протокол, използван за отдалечено влизане в друг компютър или комуникационно оборудване по мрежата. Telnet изпраща всички съобщения, включително пароли като обикновен текст. Поради тази причина SSH е предпочитаният протокол за сигурен трансфер на данни. Telnet трябва да се използва само за много основни тестове.
Най-често telnet се използва при диагностициране на проблеми, говорейки с други услуги без специализиран клиентски софтуер - например, за тестване на връзка през определен порт с SMTP, IMAP, POP3, HTTP или FTP сървъри.
Тестване на връзка към мейл сървър с telnet
Ако откриете, че вашият пощенски клиент не може да изпраща или получава писма, можете да тествате връзката между локалния компютър и мейл сървъра.
Изпълнете следната команда през SSH или в command prompt на Windows, за да тествате връзката:
Тест на SMTP none-SSL порт
telnet smtp.mail.server 25
Потвърждение за успешна връзка се зарежда в command prompt:
Тест на SMTP SSL порт
telnet smtp.mail.server 465
При коректно свързване в command prompt остава само мигащ курсор:
Нека умишлено въведем несъществуващ IP адрес, за да предизвикаме грешка:
telnet 00.11.22.33 465
Веднага получаваме съобщение за грешка:
Тест на IMAP none-SSL порт
telnet imap.mail.server 143
* OK [CAPABILITY IMAP4rev1 LITERAL+ SASL-IR LOGIN-REFERRALS ID ENABLE IDLE NAMESPACE STARTTLS AUTH=PLAIN AUTH=LOGIN] Dovecot ready.
Тест на IMAP SSL порт
telnet imap.mail.server 993
Както при SMTP SSL теста имаме успешна връзка, потвърдена с празен екран и мигащ курсор.
Тест на HTTP и HTTPS връзка с telnet
Тест на HTTP порт 80
telnet icn-demo.net 80
Ако след това видите празен екран това означава, че връзката е успешна. За да излезете, може да натиснете CTRL+C
или който и да е клавиш на клавиатурата:
В резултат на успешния telnet тест можем да направим извода, че въведеният домейн или IP адрес съществува и избраният порт е отворен на вашия компютър и на отдалечения сървър.
Тест на HTTPS порт 443
За да определите дали порт 443 е отворен на отдалечен сървър, следвайте тези стъпки:
Въведете telnet icn-demo.net 443
- ако получите празен екран с мигащ курсор, порт 443 е отворен.
Това, че порт 443 е отворен не означава, че има инсталиран SSL сертификат на сайта icn-demo.net
. Ако опитаме да видим хедърите на заявката и отговора на сървъра ще получим 400 Bad Request
грешка, защото telnet не може да установи криптирана връзка със сайта.
Как да получим отговор от сървъра?
Изпращаме заявка за свързване през SSL порта:
telnet icn-demo.net 443
Копираме следните два реда:
GET / HTTP/1.1
Host: icn-demo.net
поставяме ги (paste с десен бутон) в command prompt и натискаме два пъти клавиша Enter:
HTTP/1.1 400 Bad Request
Date: Fri, 26 Jan 2018 12:48:45 GMT
Content-Type: text/html
Content-Length: 264
Connection: close
Server: ws-httpd
400 The plain HTTP request was sent to HTTPS port
400 Bad Request
The plain HTTP request was sent to HTTPS port
nginx
Connection to host lost.
Ако връзката не е установена, ще получим съобщение за неуспешна връзка в command prompt.
Умишлено въвеждаме несъществуващ IP адрес в заявката:
telnet 00.11.22.33 443
Възможните причини за неуспешната връзка са:
- домейнът или IP адреса не съществува/не е достъпен/допусната е грешка при въвеждане.
- избраният порт е затворен от софтуер за защита или от конфигурацията на мрежата на компютъра или от страна на отдалечения хост.
- възникване на проблем с връзката/мрежата.