1. Начало
  2. Други
  3. Диагностика на мрежова свързаност с traceroute

Диагностика на мрежова свързаност с traceroute

При контакт с техническа поддръжка

Има моменти, когато изглежда, че Вашият сайт работи бавно. Бавното време за реакция на сайта може да е индикатор за някакъв проблем. Но той много рядко е в хостинг сървъра или свързаността му в интернет.

Когато имате съмнения за проблеми със свързаността към сървъра, при контакт с техническата поддръжка, може да предоставите резултатите от командите ping и traceroute. Те трябва да са изпълнени на Вашия компютър.

Следвайки инструкциите от помощните статии, изпълнете командите, копирайте резултатите и ги изпратете на поддръжката.

Тъй като на пръв поглед информацията е почти неразбираема в тези резултати, в тази статия ще Ви покажем какво означава тя и как да я рачитате.

Командата traceroute се нарича tracert в Windows OS. След като разбирате резултатите, при забавяне на сайта Вие ще може първо да изпълните командата, да разчетете информацията в отговора и ще знаете дали е необходимо да се свържете с техническа поддръжка на хостинг компанията или с поддръжката на интернет доставчика Ви.

Как функционира traceroute?

Всеки път, когато компютърът се свързва с уебсайт, пакетите с информация изминават пътя между няколко точки.

Сигналът тръгва от локалния рутер (маршрутизатор) в дома или в офиса, след това се пренасочва към Вашия интернет доставчик, а след това към основните интернет мрежи. Там може да има няколко разклонения, докато достигне локалната мрежа на хостинг компанията и накрая до конкретния уеб сървър.

Traceroute показва пътя, който изминава сигналът, докато пътува през интернет от Вашия компютър към сайта. Също така показва времето за отговор при всяко спиране по маршрута. Ако има проблем със забавяне на връзката (латентност), резултатът от командата ще се отрази в тези времена. По този начин Вие ще може да определите кое от спиранията (популярни като hop/s) по маршрута причинява забавянето (прекъсването) на връзката.

Какво означава информацията в traceroute?

След като стартирате traceroute, командата записва информация в терминала докато следва маршрута:

Резултат от изпълнение на командата traceroute

Както можете да видите, има няколко редове, разделени в колони в отчета. Всеки ред представлява hop по маршрута. Може да си го представите като точка за регистрация, където сигналът получава информация за следващото направление.

Всеки ред е разделен на пет колони:

Резултат от изпълнение на командата traceroute

Нека разгледаме всяка част поотделно:

Hop#RTT1RTT2RTT3Домейн/IP адрес
786ms77ms100ms184.105.223.253
  • Пореден номер на hop – цифрите в първата колона показват поредния номер на hop-а в маршрута.
  • RTT колони – Следващите три колони показват времето в милисекунди за обратно пътуване (round trip time, RTT) на пакетите с информация, за да стигнат до тази точка и да се върнат в компютъра. Има три колони, защото traceroute изпраща три отделни сигнални пакета за по-висока достоверност на резултата от командата.
  • Домейн/IP адрес – последната колона посочва домейна (ако е наличен) и IP адреса на маршрутизатора.

Проверка на времето на всеки hop

Времето, посочено в колоните за RTT, е основното нещо, което искате да разгледате при оценката на информацията от traceroute. Постоянното време е показател за стабилна връзка. Възможно е да има специфичен hop с увеличено време на забавяне (латентност), но това невинаги означава, че има проблем. Време над 150ms се счита за забавяне и логично големите цифри означават проблем.

Увеличаване на латентността в края

Ако забележите внезапно увеличение на времето при даден hop и това забавяне продължава да се увеличава до местоназначението, това означава, че проблемът започва от hop-а с първото рязко забавяне (в графиката това е hop 4). Това може да причини загуба на пакети и в информацията да забележите звездички (*):

Висока латентност в края на връзката

Висока латентност в средата

Ако има записан hop със забавяне, но времето на следващия hop отново намалява, това означава, че маршрутизаторът на дългия hop поставя по-нисък приоритет на сигнала. Този тип записи не означават проблем:

Висока латентност в средата на връзката

Постоянна висока латентност в средата

Ако видите скок на времето при даден hop, но времената останат почти постоянни в останалата част от отчета, това не показва проблем:

Постоянна висока латентност в средата на връзката

Висока латентност в началото

Отчитането на висока латентност в първите няколко hop-а показва евентуален проблем на нивото на локалната мрежа. Рестартирайте локалния рутер и ако няма промяна, проблемът трябва да се отнесе към администратора на локалната интернет мрежа.

Забавяне (timeouts) в началото

Ако има забавяне в рамките на първия или втория hop, но останалата част от отчета премине нормално, не се притеснявайте. Напълно възможно е устройството да не отговаря на traceroute заявките.

Забавяне (timeouts) в края

Закъсненията (timeouts) в края могат да възникнат поради редица причини. Не всички те обаче показват проблем.

  • Защитна стена на местоназначението може да блокира заявките, но сайтът да е все още достъпен при нормална HTTP заявка. Това не трябва да засяга нормалната връзка;
  • Заявката от Вашия компютър достига до местоназначението, но не може да върне сигнала обратно до Вашия компютър. Това не трябва да пречи на нормалната свързаност;
  • Сигналът не достига местоназначението (хостинг сървъра) в рамките на 30 hop-a (over a maximum of 30 hops).

Определяне на местоположението на проблемен hop

След като изпълните командата и намерите hop, който изглежда проблемен, трябва да определите местоположението му. Той може да е във Вашата локална мрежа, в мрежата на Вашия интернет доставчик, някъде по маршрута или в мрежата на доставчика на хостинг услуги.

  • Първият hop е във Вашата собствена мрежа;
  • Следващият hop е Вашият интернет доставчик;
  • Последните няколко (2-3) hop-а вероятно са под контрола на доставчика на хостинг услуги. Ако проблемът е там трябва да се свържете с техническа поддръжка, да им изпратите копие от отчета и те ще извършат необходимата диагностика и корекции;
  • Ако проблемният hop е между тези на Вашия интернет доставчик и тези на хостинг доставчика, проблемът е просто по маршрута и не е в контрола нито на Вашия интернет доставчик, нито на Вашия хостинг доставчик.

Може да опитате да достъпите сайта през прокси сървър, за да се уверите, че от други интернет мрежи сайтът е достъпен и работи коректно.

Обновена: 15.11.2021

Беше ли Ви полезна тази статия?

Вижте още