Какво е CMS (система за управление на съдържание)?

CMS (система за управление на съдържание) е доста често срещана дума в статиите за бързо и лесно създаване на сайтове и неслучайно. Ако сега планирате да стартирате своя първи уеб сайт и сте на етап „искам да имам сайт, но не знам откъде да започна“, почти сигурно е, че сте чували за CMS. Може би това сложно понятие е всяло излишен смут. Затова нека го разсеем и обясним. Какво точно е CMS?

Съвсем краткият отговор на този въпрос е, че системата за управление на съдържание (CMS) е един от начините да си имате сайт.

Защото CMS е софтуерен инструмент за лесно и бързо създаване на сайт и след това лесно поддържане на съдържанието в него.

Дългият отговор на въпроса…

CMS (Content Management System), произнася се си-ем-ес, или на български СУС, е Система за Управление на Съдържанието. Най-известните представители на тези системи са уеб базираните – WCMS (Web Content Management Sysytem). Те са подвид на CMS и се наричат Системи за Управление на Уеб Съдържание (СУУС). Въпреки че рядко биват представяни с това дълго наименование, по-често се наричат просто CMS или CMS платформа, без да се уточнява, че са за уеб.

Уеб базираната CMS платформа е готово приложение за уеб. Готово, защото е преминало етапите на проектиране и програмна разработка. CMS платформата представлява готов софтуерен продукт, съвкупност от различни програмни компоненти, които се грижат за различни основни функционалности на системата например връзката с уеб сървъра, връзката с базата данни, обработката и управлението на съдържанието, темплейтна система за управление на презентацията, потребителски сесии, URL установяване, пренаписване и рутиране, административен панел и много други. Тези уеб платформи обикновено имат модулна конструкция на програмната реализация, което разрешава естествено допълване и разширяване на функционалностите – чрез разширения (наричани в различните платформи – плъгини, модули, добавки, компоненти).

Уеб CMS платформите може да са изградени на различни програмни или скриптови езици и да работят с различни типове бази данни. Но най-многобройни са тези с отворен код, написани на PHP и използващи MySQL база данни. По-глобален поглед върху съотношението на CMS платформите и използваните от тях програмни езици, може да се види в списъка със системи за управление на съдържанието в Wikipedia.

Всички уеб CMS платформи са и уеб приложения, които може да се инсталират на сървър, хостинг сървър най-често.

Кратка история на уеб системите за управление на съдържание

Всичко започва с появата на уеб услугата в интернет (1990 г.). В самото начало на виртуалната мрежа съдържанието и уеб страниците са били статични, представлявали са само HTML файлове. По-скоро брошури, на които един потребител поставя ръчно някакъв текст. В следващите години на уеб (~1993 г.) към брошурата вече са се добавяли и картинки. Към този момент съдържанието, заедно с презентацията му, са били едно цяло – HTML страница. Едва през 1995 г. се появява специализираният за презентацията език CSS (Cascading Style Sheets), чрез който се описва форматирането и стила на HTML елементите. По същото време (1995-1997 г.) се появява и възможността (CGI – Common Gateway Interface) за динамично генериране на съдържанието в уеб страниците чрез програмни и скриптови езици като Perl, Python, PHP, ASP, които работят на сървъра.

През последвалите години се появят още основни уеб технологии, променящи статичната среда на уеб. Една от тях е DOM (Document Object Model) или Документен Обектен Модел (1997-1998 г.), с който съдържанието на HTML документа се поставя в дървовидна логическа структура от отделни обекти. А тези обекти, или части от съдържанието, вече може динамично да се променят чрез JavaScript (1995 г.) и Ajax (1999 г.) заявки, които не изискват презареждане на уеб страницата.

Дотук развитието на уеб технологиите преобръща статичната брошура в динамична и интерактивна уеб страница. Съдържанието и визуалното му представяне се генерират динамично, спрямо потребителя и неговите предпочитания и взаимодействие със страницата.

Интерактивността на уеб сайтовете подхранва взаимодействието на потребителите с тях. Но освен страхотна презентация, за да се задържи интересът и подтикне взаимодействието, сайтът вече трябва да предоставя уместно, качествено и най-вече полезно съдържание. А това от своя страна налага нуждата от добавяне и редовно обновяване на такова съдържание. В ранните години на уеб това би било непосилна задача за един единствен човек, който трябва да обновява ръчно HTML кода на десетките страници в сайта, ежедневно. В създаването на съдържание за сайта вече се включват повече хора, отговарящи за съответната информация – авторите да добавят публикации и помощни статии, маркетинг специалистите да обновяват промоциите, човешки ресурси да добавят обява за работа и други.

И тук е моментът, в който една система за управление на съдържанието става жизнено необходима. Една система, която да предоставя методи за лесно управление на съдържанието в сайта от много потребители. Още през 1995-1997 г. се появяват първите системи за управление на съдържанието, които са предимно за корпоративни и бизнес клиенти и са със затворен код, специална разработка.

По това време (1997-1998 г.) в софтуерната индустрия вече се говори за Open Source (отворен код), а Netscape публикуват изходния код на своя софтуерен пакет Netscape Communicator. Малко след това е сформирана и инициативата Open Source Initiative, която насърчава създаването на софтуер с отворен код. Отворен код означава, че притежателят на авторските права на изходния код предоставя правата за промяна и разпространение на софтуера на всекиго и за всякакви цели.

И в началото на 2000 г. започват да се появяват и първите системи за управление на уеб съдържанието (WCMS), които са с отворен код, като Drupal 2000 г., WordPress 2003 г., Joomla 2005 г. Най известните системи с отворен код, специализирани за онлайн търговия, се появяват малко по-късно Magento 2008 г., OpenCart 2010 г., WooCommerce 2011 г.

Най-известните и използвани уеб CMS платформи

От топ 10 млн. активни уебсайта, над 43% използват WordPress, 1.7% Joomla! и 1.2% Drupal. Източник w3techs.org. (Тези 10 млн. уеб сайта са по класацията на Alexa https://w3techs.com/technologies).

Повечето от най-известните и използвани уеб системи за управление на съдържанието са с отворен код и са безплатни: WordPress, Joomla!, Drupal за уеб сайтове. Най-известните CMS платформи, специализирани за сайт тип онлайн магазин, са Magento, OpenCart и PrestaShop.

CMS платформите, които се използват за уеб сайтове, също може да се използват за онлайн магазини чрез инсталиране на съответните разширения например WooCommerce за WordPress, Virtuemart, HikaShop за Joomla и Drupal Commerce за Drupal.

Как можете да използвате тези системи за управление на съдържанието?
Всички известни CMS платформи може да се инсталират и използват при СуперХостинг.БГ. Инсталацията на CMS платформа в хостинг акаунта се извършва през cPanel и инструмента Softaculous. Инсталацията на CMS е автоматична, а след нея уеб сайтът е готов за персонализиране. При услугата WordPress хостинг, CMS платформата WordPress е инсталирана и сайтът очаква да бъде персонализиран и да се добави съдържание в него.

примерни системи за управление на съдържанието (CMS платформи)

Softaculous – богата колекция от уеб CMS платформи, които може да се инсталират свободно в хостинг акаунта

Вижте още: 🔗 18+ инструмента в хостинг акаунта – в помощ на бизнеса | Blog

Още информация за най-използваните платформи WordPress, Joomla и Drupal, по какво си приличат, по какво се различават, коя от тях е най-подходяща за Вашия сайт, в статията „3 най-използвани платформи за създаване на сайт“.

Различните уеб базирани CMS платформи имат много сходни функционалности и основни компоненти като:

  • административен панел;
  • компонент за потребители / групи;
  • SEO приятелски URL адреси;
  • поддръжка на медия, файлове, изображения, аудио и видео;
  • редактор за създаване, редактиране и публикуване на съдържание;
  • съхраняване и извличане на данните от хранилище (база данни);
  • темплейтна система и възможност за потребителска настройка, теми, шаблони;
  • възможност за надграждане с допълнителни компоненти – разширения, плъгини, модули;
  • обновления, поправки и подобрения на системния код и сигурност;
  • помощна документация, общност от потребители, фенове, форуми.

WordPress

WordPress е CMS платформа, започнала с идеята за блог сайтове, която в днешно време е най-използваната готова система за създаване на уеб сайтове, от всякакъв тип. WordPress може да се използва за всякакъв вид сайтове – личен, блог, фирмен, онлайн магазин (WooCommerce) и други. Системата има огромна подкрепяща общност, фенове и доброволци разработчици. Което от своя страна допринася за огромния брой свободно предлагащи се плъгини и теми за системата. Към системата има подробна помощна документация, както за потребители, така и за разработчици.

От скоро WordPress има съвсем нов редактор на съдържание, който работи с блокове от информация и доближава процеса по създаване на съдържание до „каквото-виждаш-това-получаваш„.

WordPress е подходящ за хора без задълбочени технически познания в областта на уеб разработката и поддръжката на уеб приложения. Създаването на сайт с WordPress може да се извърши с три лесни стъпки. Вижте повече в статията „Твоят първи WordPress сайт в три стъпки“.

СуперБърз WordPress хостинг, с цялостна защита и лесно управление

Нещо специално за WordPress от СуперХостинг.БГ

Какво означава WordPress хостинг:

  • Лесно управление на сайта. В контролния панел cPanel е добавен специален инструмент за управление на WordPress сайтове – WordPress Manager by SuperHosting. Инструментът предоставя помощни опции и допълнителни инструменти, с които можете да управлявате по-лесно WordPress сайтовете в акаунта. С WPM by SuperHosting можете лесно да: възстановявате WordPress сайт от бекъп, активирате допълнителни защити за още по-добро ниво на сигурност на сайта, ускорите зареждането на WordPress чрез специално подбрани за целта уеб технологии, които не се предлагат в cPanel по подразбиране и други.
  • Цялостна защита за сайта. Всеки сайт в акаунта е зад активната SH protect система, обхващаща цялостната защита – от инфраструктурата на хостинг услугата до специфичните защити за WordPress сайтове като защита на админ панела, защита от атаки за разбиване на паролата за достъп, защита от известни пробиви в сигурността на използвани плъгини и теми и други.
  • Всички останали услуги и допълнения към хостинг услугата. Към WordPress хостинга са включени всички допълнения и екстри, които се предлагат и при стандартната хостинг услуга. Можете да използвате имейл адреси, пощенски списъци, защита от спам, бекъп, SSL сертификат, HTTPS, HTTP/2, SSH, ALL SSD, контролен панел cPanel, поддомейни, паркирани домейни, FTP/SFTP/FTPS достъп и други.

При активиране на WordPress хостинг услугата получавате инсталиран WordPress сайт, с основни настройки и възможност веднага да започнете да работите с него, да добавяте съдържание и да настройвате външния му вид.

Предимства и недостатъци на CMS

Като цяло уеб системите за управление на съдържанието имат общи предимства и недостатъци, когато се сравняват с варианта да се изгради уеб сайтът и компонентите му от нулата.

Предимствата на CMS:

  • Бърз и лесен начин за създаване на уеб сайт.
  • Подходящо решение за първи сайт.
  • Лесен начин за управление на съдържанието в уеб сайт.
  • Минимални разходи за създаването и настройката (може да се наложи закупуване на платен плъгин или тема).
  • Някои решения вече са взети при CMS, така че не е нужно да се осмислят например избор на скриптов език, бизнес логика, бази данни.
  • CMS предлага готов базисен шаблон на уеб проект, който може да се персонализира допълнително за почти всякакъв тип уеб сайт.
  • В разработката и кода на CMS са приложени уеб стандарти и добри практики, както и сигурност.
  • CMS има постоянни обновления и поправки в основните компоненти и кода.
  • Добавяне на нови функционалности към ядрото на системата е възможно чрез разширения, теми.
  • Голямата общност и помощна документация предполага по-добро съдействие за справяне с общи проблеми при работата със системата. Много е вероятно срещаният проблем вече да е намерил решение от друг потребител в общността.

Недостатъци на CMS:

  • Нужда от допълнителна разработка от специалисти, когато е нужна специфична функционалност, която не е заложена в CMS. Или промяна на готовия дизайн, или допълване на съществуваща функционалност, която не отговаря на изискванията и целите на уеб проекта.
  • Колкото по-сложна е CMS, толкова по-трудна е работата с нея и по-усложнена и претенциозна е поддръжката ѝ.
  • Свободата да се добавят функционалности чрез разширения може да доведе до голям брой инсталирани плъгини/модули. Възможно е да се забави бързодействието на системата, ако някой плъгин не работи оптимално.

Трудността при поддръжката на сайт със CMS се получава, когато е нужна промяна в дадена функционалност и няма подходящ плъгин за това или когато е нужна преработка на готовия дизайн на темата. Не всеки потребител има нужните познания по уеб програмиране (PHP) или уеб дизайн (HTML, CSS, JavaScript), за да го извърши сам. И в тези случаи е нужна компетентна помощ от специалистите в тази област – уеб разработка, уеб дизайн, поддръжка на уеб сайтове.

Други видове уеб платформи за създаване на уеб сайт

Съществуват и други видове уеб платформи, които предоставят всички функционалности и предимства на CMS платформите, като дори имат допълнителни удобства.

Такъв пример са услугите тип SaaS (софтуер като услуга) като Сайт билдър за уеб сайтове и Shopiko за онлайн магазини.

Освен стандартните компоненти, тези платформи предоставят и лесен начин за управление на презентацията, едновременно със съдържанието. Също така към платформите е включена и хостинг услугата.

Тези услуги са реализирани така, че посочените недостатъци на CMS платформите в голяма степен са елиминирани.

При Сайт билдър и Shopiko платформите се предлагат всички нива на поддръжката, което включва:

  • Поддръжка на функционалностите в сайта.
  • Поддръжка на основните и допълнителните компоненти.

Вижте още подробности за двете услуги в статиите: Направи си сайт за по-малко от час със Сайт билдър и Oнлайн магазин? Направете първата стъпка.

Изборът на платформа за създаване на уеб сайт
Голямото разнообразие на уеб платформи за създаване и поддръжка на уеб сайт прави избора труден.
CMS платформите предлагат готова конструкция на уеб проект, който може да се модифицира до голяма степен, така че да отговаря на нуждите и изискванията на почти всеки тип уеб сайт. Уеб платформите като Сайт билдър и Shopiko предлагат още едно ниво на поддръжка и още по-лесно управление на съдържанието и презентацията му.

Имате нужда от помощ?
Информацията за различните платформи за създаване на уеб сайт, техните предимства и недостатъци, функционалностите и компонентите им, е много. Внимателното анализиране, детайлното проучване и сравняване на различните платформи е много важен процес, когато искате да направите правилния избор.
В зависимост от изискванията и целите на бъдещия уеб проект, единият тип платформа може да е по-подходящ от другия. В случай че не сте сигурни коя услуга би била най-подходяща за бъдещия Ви проект, винаги можете да се обърнете към нас за съдействие по чат (на нашия сайт), имейл или телефон.

Абонирайте се за СуперБлога, за да научавате първи най-важното и полезното от света на уеб, касаещо Вашия сайт и дигитално развитие.

Мадлена Методиева
Мадлена Методиева
Меган е част от СуперМаркетинг екипа. Мисията ѝ е старателно да попълва е-библиотеката на СуперХостинг.БГ с полезни и помощни статии.
0 0 votes
.
Абониране
Уведоми ме при
guest

0 Коментара
Inline Feedbacks
View all comments
Ето защо всеки фрийлансър се нуждае от сайт.

7 причини защо всеки фрийлансър се нуждае от сайт

0
За някои фрийлансъри сайтът не е под въпрос. Той е първото нещо. Разберете какви са причините, за които си заслужава като фрийлансър да си създадете сайт!
Зает домейн? Няма страшно!

Зает домейн? 9 тактики за успешна регистрация на име

0
Търсите име и то е заето. Какво правите след това? Отказвате се? Продължавате да търсите? Удряте пауза, за да помислите още?

Black Friday: 10 съвета за успешна подготовка на Вашия Shopiko магазин

1
Впуснете се в лудото шопинг приключение подготвени, за да вземете максимума от него. Вижте какво Ви е нужно за успешна Black Friday кампания.