ICN.Bg подкрепя DigitalKidZ: интервю с Ивелина Атанасова, Фондация „Дигиталните деца“

ICN.Bg подкрепя DigitalKidZ: интервю с Ивелина Атанасова, Фондация „Дигиталните деца“

От ICN.Bg с радост подкрепяме още една достойна IT инициатива - DigitalKidZ. Проектът подпомага развитието на иновативното образование в България и обучението на нашите деца в технологична образователна среда. В следващите редове ще ви запознаем с Ивелина Атанасова, основател на Фондация „Дигиталните деца“. Вижте какво разказа тя за себе си и за проекта DigitalKidZ: Училище с “отворен код”:

Фондация „Дигиталните деца“ е създадена с цел да повиши дигиталната грамотност на българските деца и да подпомогне тяхната личностна и професионална реализация в унисон с технологиите на 21-ви век. Проектът DigitalKidZ: Училище с “отворен код” създава условия за достъп на българските ученици до модерно и качествено образование във високотехнологична среда. Ние от ICN.Bg подкрепяме и насърчаваме младите хора, които искат да се развиват в областта на информационните технологии. За инициативата на DigitalKidZ осигуряваме безплатен хостинг за всички участници, за да осъществят успешно своите онлайн проекти.

Да започнем от самото начало - какво ви провокира да стартирате инициатива като проекта DigitalKidZ: Училище с “отворен код” ?

DigitalKidZ: Училище с “отворен код” е програма за училища – партньори, в отговор на морално остарялата и неефективна за съвремието ни образователна система, по която биват обучавани децата на България. За съжаление, това е предизвикателство не само за България, но и за много от страните в ЕС. И Извън него. Голяма част от образователните методологии, налагани в класните стаи, все още обслужват нуждите на едно индустриално общество. Със своята ясна структура, правила и норми, те възпитават тясно специализирани експерти, които уважават авторитетите и напредват в равен ритъм и като група, по норматив.

В съвременната класна на България, децата стоят на чинове, подравнени в строги редици, всяко дете гледа гърба на съученика отпред и бива приучавано да работи самостоятелно – без да мърда, без да говори, без да се върти. Уроците следват ясно регламентиран учебен план, приложим за всички, без оглед на личните им интереси – слаби и силни страни, а класните и контролните, които правят е да проверят доколко учениците са “наизустили” и предали в правилния вид написания в учебника урок. Ако само за миг затворите за миг очи, можете ли да си представите как изглежда поточната линия в завода. Почти идентично, нали?

Нека сега обърнем поглед към съвремието и информационно зависимото общество, в което живеем.

Към днешна дата, и в следващите 20-30-50 години ние ще се състезаваме с роботи и машини за работата, която извършваме. Те са по-бързи, по-умни, учат много по-бързо от нас, благодарение на заложените им алгоритми.

Ако хората не се научат да залагат на чисто човешките си качества и умения, като креативност, въображение, творчество. Ако не се научат да са гъвкави, бързи и иновативни. Ако не придобият уменията да учат и да се развиват през целия си живот – нямат никаква шансове за оцеляване.

Именно затова ЕК говори за уменията на 21 век, като задължителни за оцеляването на съвременния човек:

• „Умения за учене“ – критично мислене, креативно мислене, сътрудничество и комуникация.

„Граматически умения“ –информационна грамотност, медийна грамостност и технологична грамотност.

„Житейски умения“ – умение за гъвкавост, инициатива, социални умения, продуктивност и управление. Всички те са приоритет на Фондация “Дигиталните деца” и са заложени в програмите и образователните инструменти, игри, учебници, наръчници и центрове, които създаваме и разпространяваме, в България и Европа.

А защо точно "отворен код"?

“Oтвореният код” е термин от технологичния бранш, който се използва за софтуерни продукти, разработвани и поддържани с усилията на група доброволци с най-висока експертиза. “Отвореният код” е достъпен за всички и както финландската образователна система доказа, време е училищата също да се “отворят” и да превърнат в общности, ангажирайки в учебния процес родителите, бизнеса, професионалисти и консултанти. И както в “отворения код” приносът на всеки към крайният продукт е изключително важен, но не може да бъде измерен количествено, така образованието днес не е само ангажимент на учителя, то е ангажимент на родителите, на обществото, на всички нас.

Същата тази отговорност, която ICN.bg припозна, когато ни като ексклузивен доставчик на хостинг услуги за всички учебни проекти на партньорите ни – подкрепа, без която нямаше да можем да реализираме този проект и с гордост днес да заявим, че само в пилотната му фаза, успяхме да достигнем до повече от 1500 деца в страната.

Вярвам, че промяната започва от нас и всеки от нас, персонално и според уменията и възможностите си, следва да допринесе за успеха на обществото, което искаме да живеем и да отглеждаме децата си.

Какви са предизвикателствата, пред които се изправихте с екипа на Фондация "Дигиталните деца" в процеса на реализация?

Предизвикателствата са хиляди – като започнем от твърде малкия екип на Фондацията – все още сме едва трима души, преминем през финансовите трудности – да вярваш в една идея, която самофинансираш, за да видиш жива е “приключение”, което всеки трябва да преживее и накрая, нека не забравяме, че трансформацията на една образователна сиситема, градена устойчиво и отстоявана повече от 100 години, не е нещо, което може да се случи за миг.

Струваше ли си?

Обратната връзка на учители, деца и родители, която получаваме всеки ден ни кара да вярваме, че си струва.

Каква е вашата дефиниция за качествено образование?

Образование, ориентирано към бъдещето, а не към миналото.

Няколко месеца след старта на програмата, какво научихте дотук?

Научихме, че промяната е възможна, когато изместим фокуса от проблемите към решенията.

Научихме още, че “дигиталните деца” се нуждаят от приятел, фасилитатор, модератор, човек, който да ги научи да бъдат авторитети сами за себе си. Да знаят кои са собствените им силни страни. Амбиции. Интереси. Да отстояват правото си да бъдат себе си и да знаят къде са собствените им границите, къде свършва човек и къде започва машината – това ще придобива все по-голяма важност през следващите години. Научихме, че вътрешната мотивация (или липсата й) може да ни превърне в победители, въпреки обстоятелствата.

Можем ли да очакваме второ издание?

Надяваме се през учебната 2018/2019г Училище с “отворен код” да се развие и разшири и да достигне до още повече деца в страната. Следете в сайта на Фондация “Дигиталните деца”.

Благодарим на Ивелина Атанасова за прекрасните думи! Пожелаваме много успех на инициативата и на фондация „Дигиталните деца“. Ние от ICN.Bg продължаваме да подкрепяме проектите, свързани с дигиталното образование и развитие на младите хора в България. Освен подкрепата ни за DigitalKidz, работим в помощ българското образование с инициативата си BgSchool.bg, с която насърчаваме младите IT таланти. Заставаме и зад други събития като Code Week Враца и HackVratsa, които дават възможност на начинаещи и напреднали в IT сферата да покажат и усъвършенстват своите знания и възможности.

Вижте и вие как можете да изградите и развиете своето онлайн присъствие със своя уеб сайт.

Етикети: #interview #интервю #digitalkidz #hosting #хостинг #безплатен-хостинг