Какво е „Lead Magnet“ и защо е важен за потребителите на сайта ни?
Lead Magnet са безплатни материали с допълнителна добавена стойност, които бизнесът предлага на потребителите си, за да ги „спечели“ като част от своята база данни. Имейлите на клиентите са разменната единица на нашето време и важен маркетинг инструмент, който стои в основата на всички ефективни стратегии.
“Lead” е наречие за „потребители“, а “magnet” буквално означава „магнит“. Lead magnet са всички материали, които имат за цел да привлекат, като магнит ваши потенциални клиенти. Най-често това са специални бонус материали за потребителите, в замяна на които те предоставят своя имейл адрес.
За да сме достатъчно ясни, ще ви дадем примери за Lead Magnet:
• Стойностна онлайн книга или брошура (информация, която няма къде другаде да намерят потребителите ви);
• Отстъпки (например: 15 % с промо код);
• Newsletter (бюлетин с актуални новини);
• Игра с награда (например % отстъпка или безплатен продукт за 12 месеца);
• Безплатен период за тестване на програма, ъпликейшън или платформа (free trial);
• Безплатен курс (webinar);
• Case Study с история от реалния живот (в PDF формат);
• Затворена общност;
• Темплейт и др.
Сигурни сме, че сте срещали някое от горе изброените предложения.
Как Lead Magnet може да помогне за развитието на вашия бизнес?
Ако погледнем реалния живот, когато се срещаме с хора, които имат сходни на нашите интереси, то ние си разменяме контакти и поддържаме връзка с тях.
Така е и в онлайн света. Когато сте бизнес, който предлага конкретна услуга, то потребителите, които се интересуват от нея, са вашите виртуални „приятели“, с които бихте искали да обменяте информация.
Така вие сте доволни, че им предлагате интересни за тях продукт или услуга и полезна информация, а потребителите ви са доволни, че са наясно с новостите и имат възможността да се възползват от тях от първо лице.
Както казахме и в по-горните редове, за да се завърши целият процес, е необходим контакт за връзка с вашата таргет група т.е имейли. Събирайки база данни на своите най-заинтересовани потребители, вие можете да им предоставяте ексклузивни оферти, отстъпки и полезна информация, което да ги спечели и да ги подтикне те да се превърнат от потребители в клиенти на вашия продукт или услуга.
Кои са основните елементи, за да спечелим вниманието на потребителя?
1. Лендинг страница (Landing page) – Това е страницата, на която буквално се „приземяват“ вашите потребители, след като са кликнали на ваша реклама в социалните мрежи. Постарайте се тази страница да съдържа кратка, ясна и систематизирана информация за вашите потребители. Това е и мястото, където всеки един от тях има възможността да интерактва с вас, да си въведе данните за контакт и да получи търсената за себе си информация.
2. Форма с контакти – Вашата крайна цел е да получите контактите на заинтересованите потребители. Когато попълнят формат за контакт и натиснат бутона ви за действие (т.н Call to action бутон), например „Абонирам се“, те ще имат достъп до вашия Lead magnet.
Научи повече: „Всичко за CTA бутона – функция, дизайн, позициониране“
3. Последващ имейл – Когато ваш потребител попълни контактната ви форма, е желателно да му изпратите обратен уведомяващ имейл. Само по себе си това е още един повод и канал за допълнителна комуникация с него.
4. Прецизно таргетиране – Веднъж достигнете ли до потребителите си, това е вашият момент прецизно да прецените последващите си действия в своите кампании и да им предложите съдържанието, от което те имат нужда.
Google създаде нов WordPress плъгин за стори формати, с който можете да увеличите значително трафика на вашия сайт.
5. Неустоимо предложение – От изключителна важност е да предадете на своето послание усещането, че ако в тази секунда потребителят не се възползва от вашето предложение, той ще загуби много. Направете вашия Lead magnеt неустоим за потребителя!
Съветваме ви да минете през всички тези стъпки и да анализирате какъв да бъде вашият Lead magnet, който най-добре ще отговаря на потребностите на вашите потребители и най-добре ще се върже с вашия бизнес. Най-важният фактор е да опознаете потребителите си и да направите така, че да предвидите нуждите, които биха могли да имат или имат в момента. Това носи огромна добавена стойност във вашите действия към тях.
7 oт най-въздействащите методи за Lead magnet
Вашият Lead magnet трябва да носи истинска добавена стойност
„Тежестта“ на добавената стойност задължително трябва да бъде по-голяма от всичко останало, което предлагате. Нека разгледаме няколко примера:
Пример 1: Lifehack.bg и Lead Magnet - Съдържание, книги, абонамент
LifeHack.bg е сайт за бизнес и личностно развитие, където редовно публикуват качествено, подробно и издържано съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт и др.
Всеки потребител може да чете сайта им свободно. Една част от съдържанието на LifeHack.bg обаче е „заключено“ и е налично единствено и само за потребителите, които са закупили абонамент към сайта.
Закупувайки абонамент, можете да се възползвате от цялата им информация, а също така от големи отстъпки, получавате допълнително книги, които да ви обогатят и не на последно място ставате част от една общност със сходни интереси. Всичко това е огромната добавена стойност или т.н Lead magnet на LifeHack.
Така най-заинтересованите потребители от съдържанието, което предлагат те, ще станат не просто посетители на полезния им сайт, а техни КЛИЕНТИ. Така работи Lead magnet.
Пример 2: Beyond Academy и Lead Magnet - Затворена общност
Beyond Academy е платформа от услуги, насочена към обучения и стратегическо консултиране в областта на маркетингa.
Извършват редица професионални обучения за Facebook и Instagram и др. Добавената стойност, която предлагат единствено на включилите се потребители в курсовете им, е пожелателно членство е т.н „Затворена група“ от маркетинг насочени хора с интереси в областта.
Всеки един от членовете на групата е преминал през техните курсове, което означава, че в нея са събрани бизнес ориентирани хора с еднакви дигитални интереси.
Силата на групата е в това, че всички те могат да обменят опит, да споделят проблеми и заедно да намират решаването им. Подобни групи са истинска сила в дигиталния свят, защото те обогатяват, дават възможността за пълноценни контакти. Това е един от най-мощните Lead Magnet инструменти, които можете да предложите на своите потребители, ако сте достигнали високо ниво в своята си област.
Пример 3: ICN.Bg и Lead Magnet - Месечен Newslеtter (бюлетин)
Бюлетинът или т.н. Newsletter e един от най-добрите и използвани начини за Lead magnet и поддържане на email база с клиенти.
Ако сте стигнали до тук, то най-вероятно вече ви се е показала нашата форма за абониране! Ще ви дадем пример именно с нашия Newsletter. Това е един от най-силните ни инструменти. Всеки наш потребител или клиент може да се абонира да получава месечния ни бюлетин, в който събираме най-интересните новини през месеца и винаги има атрактивни отстъпки за най-добрите ни промоции.
Така нашите клиенти имат достъп до най-добрите оферти от месеца и са в час с най-актуалните новини, от които самите те имат интерес. Когато разполагате с този инструмент, трябва да сте сигурни, че ще покажете възможността за абониране към него на всеки един потребител, посетил вашия сайт. За тази цел ние имаме специално поле с призив „Абонирай се за бюлетина ни“.
Научи повече: Как да си направим нюзлетър и защо е полезен за вашия бизнес?
Също така използваме и Popup банер, който буквално „изскача“ пред погледа на потребителя и му дава възможността той да се абонира за нашия Lead magnet т.е нашия месечен newsletter. С него казваме на потребителя, че ако се абонира за нашия бюлетин, ще получава най-актуалните хостинг новини и новости за създаването на сайт и веднага предлагаме атрактивна отстъпка.
Всички ние обичаме да получаваме допълнителна отстъпка за онлайн покупките ни, нали?
Пример 4: H&M и Lead Magnet - Отстъпка при абонамент и безплатна доставка
H&M са заложили на един от най-силите инструменти за привличане на клиенти - отстъпка. Много често се използват промо кодове, които ви дават частична отстъпка. Сигурни сме, че сте попадали на подобни изкусителни предложения, когато пазарувате онлайн.
Това е атрактивен начин да спечелите сърцето на вашите потребители и да ги превърнете във ваши редовни клиенти. По-долу на снимката можете да видите и Lead magnet-а, на който разчитат от H&M, който дава достатъчно висок процент отстъпка, цели 25 % и плюс това безплатна доставка за всеки, който се регистрира в сайта им.
Пример 5: Netflix и Lead Magnet - Безплатен абонамент (Free trial)
Друг ефективен начин да накараш потребителите да се абонират е с безплатен абонамент за някакъв период от време. Даваме ви пример с безплатния тестов период на Netflix, който е 30 дни. Достатъчно дълго време, за да тествате услугата и да прецените дали бихте отделили от джоба си, за да сте постоянен клиент.
Този Lead Magnet e подходящ и за ъпликейшъни (app), както и за по-сложи софтуери. Това са специфични случаи, в които ако не предложите период за тестване, няма как хората да добият представа за вашия продукт.
Пример 6: Враца софтуер общество и Lead Magnet - Онлайн уебинар (курсове)
В странното време, в което живеем, достъпът до обогатяващи онлайн уебинари или курсове става все по-ценен ресурс за обществото ни. Това е възможност, която предоставя достъпа до ценни знания, достъпни от офиса, от двора, дивана в хола ни и всяко кътче с интернет.
Ще ви дадем пример с един от многото курсове, на които можете да попаднете в интернет и това са онлайн уебинарите на Враца софтуер общество. Подбрали са различни интересни тематики, за които говорят професионалисти в областта и дават съвети на всеки, който желае да се научи.
Това е сравнително лесен начин да достигнеш до своята аудитория и да й предложиш качествено съдържание. По принцип достъпът до подобни онлайн събития става именно с предварителна регистрация: Име и актуален имейл за обратна връзка.
Примерът е ключов Lead Magnet, с който можете да съберете огромна база данни от потенциални ваши клиенти. В замяна на което им предлагате специализирани знания и опита на доказали се експерти. Не подценявайте силата на този вид комуникация и дайте наистина професионално отношение към вашата таргет група, за да ги задържите.
Пример 7: Сайтът simplegreensmoothies.com и Lead Magnet - Предизвикателство
Ако имате сайт за съвети за хранене, фитнес режими или бизнес в тази сфера, предизвикателството е страхотен Lead magnet за вашата таргет група. Даваме ви пример със сайта simplegreensmoothies.com и тяхното 7 дневно предизвикателство за употребата на смуутита.
Имат CTA бутон – “Join now” на своята Landing страница. Когато го натиснете, ви препраща към форма за попълване на контакти, ако искате да се включите в тяхното предизвикателство.
Тук ще намерите и условията на избрания от тях Lead Magnet, чиято крайна цел отново е събиране на база данни от заинтересованите потребители и пряк контакт с всеки един от тях.
Посланието е ясно и всеки, който иска да свали ненужните килограми с безплатни съвети и рецепти от нутриционистите от конкретния сайт, ще се включи в тяхното предизвикателство.
Създаването на атрактивен Lead Magnet не е лесна задача и изисква големи познания за предпочитанията на таргет групата ни, но също така и богати знания и дизайнерски нюх относно визията и цветове.
Всеки един от цветовете влие по различен начин на човешката психика и е желателно да се запознаете с това как се отразяват върху нашето подсъзнание. За пример можем да ви дадем червения цвят, който моментално грабва човешкото внимание и приковава погледите върху себе си.
Затова от Netflix в примера, който ви дадохме по-горе, са заложили именно на този грабващ цвят. Съветваме ви да научите повече за психологията на цветовете и това как те влияят на потребителското мислене.
Идеи за Lead Magnet по отделни категории:
1. Развлекателен (Entertainment Lead Magnet)
Ако целта ви е да предоставите развлекателно съдържание на своите потребители, можете да използвате някое от следните опции:
Игра (Quiz)
Проучване (Survey)
Мобилно приложение
2. Създаване на общност
Създаването на общност с еднородни интереси е трудоемка задача, която отнема доста време. Имайте това предвид и изберете най-подходящия за вас Lead Magnet от следващите опции:
Предизвикателство
Facebook група
Група в Slack
Група във Viber
3. Края на фунията
Винаги има потенциални клиенти, които просто минават през вашия сайт, защото са попаднали на него. Опитайте се да привлечете вниманието им и да ги спечелите с някое от нашите предложения:
Безплатно тестване (Free trial)
Код за отстъпка
Case Study
Чакаща листа (Waiting list)
Безплатна доставка
Безплатна консултация със специалист
Каталог с неустоими оферти
4. Образователен Lead Magnet
Образователните методи за комуникация с потребителите и клиентите ви са доста разнообразни и можете да развихрите въображението си, за да ги направите да приковат погледа на всеки потребител. Ето и опциите, които са подходящи тук:
Видео с указания (Tutorial)
Електронна книга
Ръководство (Guide)
Репорт (Report)
Инфографика
Образователно видео
Образователно аудио
Уебинар (Webinar)
Билет за събитие
Файл за сваляне в PDF
Безплатна сесия с ментор (треньор)
Бюлетин ( Newsletter)
Направете така, че да дадете висока стойност на своя Lead Magnet. Информацията, която предлагате, трябва да бъде достъпна и лесна за възприемане и в същото време „ексклузивна“ и издържана. Ако вие самите не направите вашия „магнит“ за потребители достатъчно достъпен във вашите комуникационни канали, те няма как да достигнат до него. Обмислете най-приятния и атрактивен начин да спечелите сърцето на всеки потребител, „приземил се“ на вашата страница.