Начало > ICN.Bg Блог > Полезно > UTM таг – инструмент за анализ на трафика на сайта ви

UTM таг – инструмент за анализ на трафика на сайта ви

UTM таг – инструмент за анализ на трафика на сайта ви

Полезно

UTM таговете са изключително полезен и важен маркетинг инструмент, с помощта на който можете да измерите ангажираността на вашите потребители към съдържанието, което им поднасяте. Това може да бъдат: постове в социалните мрежи, имейл кампания, маркетинг кампания, промоция, newsletter или цялостният трафик към вашия сайт.

UTM таговете представляват кодове, които се добавят към URL линка на дадена станица без да нарушават неговата активност.

Трите основни метрики, които разбирате от неговата употреба са:

  • от къде идва трафикът към сайта ви;
  • как потребителите са стигнали до сайта ви;
  • защо потребителите са стигнали до сайта ви.

Нека да видим заедно какви са предимствата на линка, как да го генерирате и как да извлечете правилно информацията от данните, които ви предоставя той.

Предимства от използване на UTM?

Чрез използването на UTM линкове предобивате ясна представа за това кой външен канал работи за вас най-добре като вкарване на трафик към вашия сайт или кой канал работи съответно най-добре за вас за генериране на приходи. Понякога може да се окаже, че това са два отделни канала, а това ви дава достатъчно основание да работите за подобряване на единия или другия в дадената насока.

UTM линкът ще ви даде представа и кой е предпочитаният рекламен банер, който промотирате в социалните медии или ще разберете дали бутонът “Купи” от вашия newsletter е мястото, от което потребителите ви стигат до вас.

Ще разполагате с детайлна информация колко точно души са кликнали върху вашия линк и колко от тях са извършили последващи действия, а дори и покупка от вашия сайт и съответно на каква стойност.

Ако сте създали няколко успоредни кампании, ще имате база за сравнение коя от тях работи най-добре за вашия бизнес. Всички тези знания, които ни носи UTM таг-ът са безценни, защото те са основата, на която можете да стъпите здраво, за да вземете последващи решения относно кампаниите си и да се подобрите.

Как да структурирате UTM таг?

Необходимо е да се съобразите с 5 основни параметъра, които ще ви донесат информацията за необходимите данни, за да започнете анализирате натрупаните данни от вашата рекламна кампания. Всичко зависи от това как ще употребите самия линк и какви параметри ще му зададете предварително. Нека заедно да разгледаме един примерен линк и да поразсъждаваме какво представлява всеки един от тези параметри:

https://www.icn.bg/bg/blog/wordpress/wordpress-site-fonts/?utmsource=newsletter&utmmedium=button&utmcampaign=2020-september-nl&utmcontent=wordpress-site-fonts

  • Utm_source – представлява източникът, от който сте постигнали конкрентия трафик. В нашия случай източникът е newsletter. Може да бъде Facebook, Google, Twitter и т.н.

Utm_source=newsletter

  • Utm_medium- параметърът проследява от къде потребителят е достигнал конкретния линк. В нашия случай той е кликнал на бутон в нашия newsletter. Това може бъдат още email, cpc, social, display кампания и др.

&utm_medium=button

  • Utm-campaign- представлява името на специалната кампания. В нашия случай е 2020-september-nl. Може да бъде името на конкретна Facebook кампания например. По този начин ще можете да измерите параметрите на всяка една отделна кампания, която правите.

&utm_campaign=2020-september-nl

  • Utm-content- това е името на самото съдържание на линка, който да отговаря на конкретния URL адрес. В нашия случай това е URL името на конкретната ни статия wordpress-site-fonts, която сме използвали като елемент от нашия месечен newsletter.

&utm_content=wordpress-site-fonts

  • Utm-term- представляват платени ключови думи, които сте решили да използвате при промотирането на вашата кампания. Винаги изписвайте конкретните думи, които сте решили да използвате. Този сегмент не е задължителен, ако не използвате този начин на комуникация през вашите канали.

&utm_term=growth+hacking+tactics

Инструменти за създаване на UTM тагове

За ваше улеснение са създадени специални tool-ове, които да ви помогнат да изградите правилно вашия UTM таг. Най-разпространените сред тях са Campaign URL Builder-ът на Google и Chrome екстеншъна UTM.io - Google Analytics URL Builder.

Препоръчваме ви работата с Google builder-a, защото е много достъпен и лесен за употреба.

Google Analytics URL Builder

Както виждате на снимката разполагате с всички необходими параметри, за които вече говорихме по-горе в нашата статия. Необходимо е само да ги попълните правилно спрямо своята кампания и най-отдолу под таблицата ще ви излезе поле с целия правилно зададен UTM линк.

Натиснете бутона „copy URL” и сте готови да го поставите на желаната от вас кампания - newsletter, ads кампания или кампания в социалните медии (Facebook и др.).

Ще изглежда ето така:

utm link structure

Как да проследим резултатите от UTM тага чрез Google Analytics?

След като вече знаете как да генерирате UTM линк и знаете как да го използвате, идва време да разберете и къде в Google Analytics можете да намерите измерените резултати от кампанията ви. Това, което трябва да знаете тук е от къде е дошъл трафикът към вашия сайт. За целта трябва да имате активен Google акаунт, който да е свързан с вашия сайт.

В ляво ще ви излезе sidebar меню с много на брой опции. Отидете на бутона “Acquisition”, след това кликнете на бутона “Campaigns”. За да видите резултатите от всички ваши тагирани кампании, е нужно да кликнете върху бутона „All Campaigns”. В секторът под червената стрелка ще видите всеки един от репортите по името на вашите кампании.

analytics utm campaigns

Отделните категории можете да намерите в полето над стрелката, а пред вас стои още една опция. Можете да отидете на бутон Acquisition и след това на “All Traffic” и накрая да кликнете върху бутона “Source/Medium”, където ще бъдат разбити резултатите по тези параметри.

За да овладеете целия процес на работа, ще ви отнеме известно време, докато свикнете. След това вече ще усетите колко много работа вършите с това важно за всеки бизнес тагиране.

Съветваме ви да свържете резултатите, които измервате с вашия UTM линк с приходите или т.н. revenue през Google Analytics, за да добиете представа за финансовото измерение на резултатите през конкретната кампания. В крайна сметка най-важното нещо е не колко броя кликове имате на даден бутон или реклама, а размерът на финансовите резултати от нейното представяне. Естествено, ако целта на сайта ви не е revenue.

3 примера къде успешно бихте могли да използвате UTM линк

Таговете могат да бъдат полезни не само на големите бизнеси, но и на малките такива. Особено полезни са и задължителни, когато работите върху няколко вида кампании: email кампания, реклами кампании в социалните мрежи като Facebook и Instagram и най-вече платени рекламни кампании. Изключително важно е да видите кой е работещият за вас канал и съответно оценявайки това да инвестирате повече пари в него или да работите върху подобряването му.

Необходимо е да изградите стратегия за всеки един от тези канали и много внимателно да измерите резултатите, които сте постигнали накрая, за да прецените дали действията, които сте предприели са ефективни или не. Нека разгледаме общата картина за проследяване на ефективността на отделните канали.

Имейл кампания

Newsletter-ът или т.н бюлетин е един от най-ефективните методи за достигане на потребители, които са пряко заинтересовани от вашия бизнес. Предполага се, че конкретно за вашия бюлетин абсолютно доброволно са се регистрирали хора, които искат да научат повече за вас, интересуват се от информацията, която предоставяте и искат да бъдат запознати с всяка актуална новина. Обикновено бюлетините съдържат в себе си много допълнителни връзки към уеб сайта на подателя.

Научи повече: Как да направим нюзлетър и защо е полезен за вашия бизнес?

Много често именно в newsletter-a се пускат актуални промоции, които посредством с връзки достигате до промоционална страница или меню, където можете да си поръчате продукт или услуга с промоционални условия. Благодарение именно на UTM таговете вие можете да прецените потребителската пътека - от коя секция, от кой точно CTA бутон или новина той е достигнал до поръчка на сайта ви.

Виж повече: Всичко за CTА бутона – функция, дизайн, позициониране

Социални мрежи

Всички сме наясно, че социалните канали в днешно време са най-масовият канал за комуникация, което е и основната причина именно тук да бъдат огромен брой потребители и също така още по-голям брой рекламодатели. Благодарение на UTM тага можете да разберете колко потребителя са влезнали на вашия сайт, благодарение на ваша активност именно в социалните мрежи, като рекламен пост, публикация, статия и др.

Ще добиете ясна представа за това какъв тип съдържание се харесва на вашите потребители. Това е и кукичката, която ще ви даде отправна гледна точка за това в каква посока можете да развивате следващите си проекти, постове, статии и материали.

Платени рекламни кампании

Ако използвате Google Ads или друга платена рекламна платформа, UTM кодовете са инструментът да получите детайлна информация за това от коя точно реклама е достигнал потребителят до вас. Организирайте така работата си, че този подход за събиране на данни да бъде основна част от работния ви процес.

Полезни съвети от практиката

  • Опитайте се да съхраните всички налични UTM линкове в един нагледен документ, който да ви бъде винаги под ръка и който винаги можете да споделите със своите колеги. Така с времето ще имате всички опции пред себе си по нагледен начин и намалявате шанса да станат обърквания. Тази крачка ще ви спести много главоболия и проблеми в бъдеще, затова си заслужава още в самото начало да й обърнете внимание. Представяме ви примерен темплейт, който можете да ползвате и вие:

utm template

  • Много внимателно подбирайте думите, символите и буквите за своя UTM код, защото и най-малката промяна е съществена. Не забравяйте, че параметрите отчитат по различен начин малките и големи букви. Например, ако използваме „facebook” и “Facebook”, те ще бъдат обработени като различни стойности на параметъра.

  • Безценна е информацията, която получавате от тагирането и е хубаво да се съобразите с нея. Недейте просто да трупате данни, а се опитайте да си извадите необходимите изводи от тях и на тази база преценете какви са вашите следващи стъпки, за да подобрите представянето на рекламите си кампании.

  • Понякога utm линковете могат да станат огромни, което не е много приятно от UX гледна точка, затова винаги можете да изпозлвате инструменти, които абсолютно безплатно да съкратят линка ви, без да нарушават неговото съдържание. Пример за такава безплатен инструмент е Bit.ly.

Извод: Използването на UTM линкове ще ви даде много ясна представа за това, от къде идва трафикът към сайта ви, кои потребители ви генерират приход и кои не. На база на тези знания ще можете да правите маркетинг кампании, целево насочени към желаните от вас действия, а това определено ще доведе до по-добри резултати за бизнеса ви.

Абонирай се и вземи веднага 15% отстъпка

Получаваш винаги специални оферти, само за абонати и най-полезната и актуална информация за твоя онлайн бизнес.

Изпращане... Грешка по време на изпращането! Моля опитайте отново!

С въвеждане на вашия мейл, вие се съгласявате с условията за ползване на ICN.Bg. Този сайт е защитен от reCAPTCHA и се прилагат правилата за поверителност и общите условия на Google

Благодарим Ви.

Заявката ви е изпратена успешно!

Обратно най-горе