Начало > ICN.Bg Блог > Полезно > Психология на цветовете и как те влияят на потребителското мислене?

Психология на цветовете и как те влияят на потребителското мислене?

Психология на цветовете и как те влияят на потребителското мислене?

Полезно

Зад красиво подбраните цветове в логата на любимите ви брандове не стои хаотичен избор, а дълбоки психологически проучвания за това как конкретният нюанс влияе на потребителите и тяхното решение за покупка.

В света съществува нарицателното – психология на цветовете и е цяла наука за това как цветовете се отразяват на възприятията и поведението на хората. В сферата на маркетинга се фокусираме върху това как конкретните цветове въздействат върху впечатленията на потребителите за дадена марка и дали ги стимулират да добавят конкретен продукт или услуга в потребителската си кошница.

Всяка марка трябва да има своя бранд идентичност, това са качествата или отличителните белези, които ви разграничават от всички останали конкуренти на пазара. Логото и цветовете първи изграждат образа на всеки един бранд в очите на потребителите. Затова днес ще ви представим някои от основните цветове и каква допълнителна стойност носят те на нас хората на подсъзнателно ниво.

Виж повече: Направи си сам атрактивно лого за твоя сайт

В света на мобилните технологии и забързаното ни ежедневие предполагаме, че няма да ви шокира новината, че над 90 % от потребителите си изграждат прибързано мнение за конкретен бранд, базирано единствено и само на цветовете. Ако цветовата гама не е достатъчно топла или приветлива за потребителите, те са склонни да подминат вашия бранд с лека ръка без да се замислят и тази реакция е напълно човешка.

Цветовете абсолютно резонират на емоциите и чувствата на потребителите и тяхното мислене за бранд, услуга или продукт, затова хубаво проучете каква е силата на цветовете, защото това ще се отрази пряко на всяка една потребителска кошница и най-вече на мнението на клиентите ви към вашето позициониране на пазара, независимо от сферата на вашия бизнес.

ЦВЕТОВЕТЕ И СВЕТОВНИТЕ БРАНДОВЕ

Статистиката и опитът говорят, че едва 1% от потребителите правят покупка, заради конкретен аромат или звук, 3% се влияят от визията и текстовото послание на продукта, а цели 93% се повлияват от цветовата визуализация на продукта. Вие можете ли да определите за себе си, като потребители, към кой процент спадате?

Представяме ви основните цветове и тяхното влияние върху нас:

Червен - Червеният цвят е предпочитан в индустрията, защото директно грабва потребителското внимание, пробужда човешките сетива и стимулира зверски апетита. Можете да се възползвате от въздействието на червения цвят, когато искате да направите силно първо впечатление, така че всички да ви забележат.

Учените са установили, че дори атлетите, чиито екипи са в червено, категорично имат подсъзнателно предимство пред всички останали състезатели. Всички, заложили на този цвят, всъщност залагат на едно единствено нещо и това е просперитетът. Както казахме вече, не вярваме в случайните неслучайности и сами можете да си отговорите на въпроса, защо брандове, като Coca-Cola, Cannon и McDonald’s вече са заложили своето бранд позициониране именно в тази гама.

McDonald's

Нека разгледам логото на McDonald’s. Червеният и жълтият цвят въздействат най-вече над децата, които са и основната таргет група на бранда. Червеното, освен че изостря апетита, както споменахме по-горе, придава усещането за необходимост от непременно вземане на решение и импулсивна покупка.

Талисманът на McDonald’s e всеизвестният Роналд Макдоналд, маскод, който е всеобщ любимец и на малки, и на големи. Забелязвате, че костюмът му е в цветовата гама, която кореспондира напълно с логото на бранда. Във всеки магазин на вратата ни посреща именно Роналд, той придава приповдигнатост и категорично приковава вниманието на малчуганите.

Оранжев – Цветът е топъл и веднага се асоциира с дружелюбност и приключенстване. Оранжевото внася свежест и определено настроение в пространството. Подобно на червеното и тук влиянието върху апетита е осезаемо. Интересен факт, свързан с него е, че цветът на оранжевите конуси, които всички сме виждали по пистите или в парка, си има свое собствено наименование и това е – „Safety orange” т.е. безопасно оранжево.

fantaorange

Първата асоциация, която правим е с оранжевия цвят и голям бранд е Fanta. Въпреки, че имат различни вкусове, то най-разпознаваемият е именно портокаловият. Над 70 % от купувачите предпочитат него, пред всички останали. Цветът внася настроение в потребителите и ги стимулира да направят импулсивна покупка. Това е основната стратегия, на която залагат от марката.

Жълт – Жълтото рязко изпъква на фона на всички останали цветове. Това е цветът, който ни кара да се чувстваме щастливи и стимулира креативността в човека. Асоциациите, които бихме могли да му препишем – въображение, щастие, оптимизъм, интелигентност, радост. Категорично можем именно на него да дадем приза - „най-щастлив“ цвят. Не използвайте разновидности на жълтото, като цвят горчица, защото носи неприятни асоциации.

ferrarilogo

Ще разгледаме познатото ни логото на Ferrari, което съчетава в себе си няколко цвята, но най-голяма част от него заема именно жълтото. Асоциацията, която идва наум е, че всеки притежател на марката ще бъде щастлив. Останалите цветове всъщност представляват флага на Италия, защото марката е италианска.

Зелен – Подсъзнателно го припознаваме с природата, натуралността, свежестта и здравето. Очите на човек са най-чувствителни именно към зеленото, независимо в какъв нюанс е. Сигурно не сте се замисляли никога, но и зеленото на светофарите не е случаен сигнал за тръгване.

starbuckslogo

Starbucks е един от най-известните брандове в света, който използва зеленото, като основен цвят за своята визия. Цветът придава усещането за релакс, сякаш каниш клиентите да седнат да изпият едно кафе и да се оттърсят от ежедневния стрес. Морска сирена е символът на Starbucks, смята се, че се асоциира с натуралното и земното, което отново е препратка към усещането, което искат от гиганта да внушат на своите потребители.

Син - Смята се, че това е цветът, който е най-предпочитан сред мъжете и жените. Асоциира се с цялостност и плътност, заради представите ни за водата и синьото небе. Цветът влияе на подсъзнанието ни с усещането за стабилност, сигурност, лоялност и вяра в себе си.

Учените твърдят, че синьото ни стимулира да останем в мир със себе си и че ни помага да контролираме дишането си и сърдечния си ритъм. Сред гигантите на пазара със синьо лого са фармацевтични компании или автомобилни компании, които имат за цел да вдъхнат на потребителите именно усещане за лоялност и сигурност в продуктите им. И това наистина действа. Вие как смятате? Можете да тествате въздействието на цветовете над самите вас.

pfizerlogo

Нека и тук да разгледаме един пример. Pfizer е световно известен бранд във фармацевтичния бранш. Логото им е изцяло в синьо, което въздейства на клиентите, като им внушава сигурност и стабилност. Това са най-важните фактори, когато стане въпрос за човешкото здраве и те постигат желаното въздействие върху своята таргет група.

Лилав – Първата асоциация с лилавото е изисканост. Обикновено се използва за по-висок клас продукти, като парфюми, бижута, мебели, висок клас дрехи или обувки. Дори в древен Рим жителите на магичния град са смятали, че цветът излъчва усещане за лукс. Някои хора определят цвета, като магичен и дори мистериозен.

benqlogo

Примерът, който ще разгледаме тук е за марката BENQ. Логото е изцяло в лилавата гама, което категорично придава усещането за луксозност. Всички електроуреди на марката наистина са висок клас и изцяло отговарят на очакването за това да бъдат луксозна стока. Всеки, който реши да закупи нещо от бранда, трябва да е напълно наясно за класа на марката.

Кафяв – Знаете ли, че цветът се смята за неутрален? Психологически кафявото се свързва с трайност, семплост, зрялост и шоколад. В някои страни, като Индия се възприема за асоциация със смъртта, заради това, че цветята покафеняват, когато умират. Внимавайте, защото този цвят, в зависимост от своя нюанс може да носи успокоение и комфорт или точно обратното - силно усещане за мръсотия и задушаване.

mmlogo

Примерът, който можем веднага да дадем тук е с бонбоните M&M. Асоциацията с шоколад е на 100 %. Брандът е познат и на малки, и на големи и само като погледнеш логото ти идва да го изядеш.

Черен – Сигурни сме, че този цвят предизвиква различни емоции при всеки човек. По скалата на емоциите можете да преминете от усещане за класика и изисканост до драматичност и подтиснатост. Факт е, че не навсякъде черното се приема за тъжен цвят, носещ отрицателна асоциация. За пример можем да дадем Англия, където черната котка е на късмет, точно обратно на нашите разбирания. Психологията на цветовете понякога може да зависи и от региона, в който е намираме. И това е абсолютно разбираемо.

Когато имате бизнес, независимо колко е голям той, задължително обръщайте внимание и на цветовите детайли. Не е достатъчно само да знаете каква е вашата мисия, да имате професионален сайт и да се разграничавате от конкурентите си. Заложете на влиянието на цветовете върху потребителите. Психологическото въздействие е едно от най-силните „оръжия“ в сферата на бизнеса в нашия свят. Бъдете актуални и смели в изборите си.

d&glogo

За пример за световен бранд, който залага на черния цвят можем да дадем D&G. Логото на бранда е изобразено изцяло в черната гама, което от километри „крещи“ - изисканост и луксозност.

Бял – Първосигнално всички си помисляме за чистота, невинност, сигурност. Доказано е, че белите пространства предизвикват креативността в човека. Когато говорим за бизнес белият цвят е подходящ за представяне на hi-tech технологии, кухненски принадлежности, продукти, свързани със здравето на човека. Съветът на специалистите е да не използвате единствено и само бяло за вашия бранд, независимо в коя сфера е. Необходимо е да присъстват и други цветове, за да има раздвиженост и контраст. Ако заложите само на бяло, има шанс да накарате потребителя да се почувства подтиснат.

wwflogo

За комбинация между бяло и друг цвят, можем да дадем световноизвестната компания за защита на животните -WWF. Логото е познатата на всички панда. В основата на белия цвят се чистотата, която често асоциираме с животните и тяхната природа. Тук много можем да говорим и за креативност. Ако се вгледате, ще забележие, че белият цвят на пандата не е контуриран, което предизвиква въображението на човека отсреща.

Представяме ви няколко съвета за по-добър брандинг на вашия бизнес

Ако все още не сте изградили своето бизнес присъствие, то може да помислите за стартирането на своя сайт. Лесно и бързо изградете свой собствен сайт със SiteBuilder, за който разполагаме с над 190 шаблона. Имате огромно поле за избор, за да създадете запомняща се визия на вашия личен сайт. Всеки един от шаблоните е разделен в определени категории, което ви улеснява да изберете най-подходящия за вашата бизнес цел.

Вижте 190 шаблона, за да изградите желания от вас сайт със SiteBuilder

Абонирай се за бюлетина ни!

Получавай първи най-актуалната и полезна информация за твоя онлайн бизнес!

Изпращане... Грешка по време на изпращането! Моля опитайте отново!

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и се прилагат правилата за поверителност и общите условия на Google

Благодарим Ви.

Заявката ви е изпратена успешно!

Обратно най-горе