Избор на пазарна ниша и ключови думи

Популяризиране на уеб страници чрез фокусиране на тяхното съдържание върху една ключова фраза.

Тук ще разгледаме подробно същността на процеса на търсене на информация,продукти и услуги в интернет както и ролята на ключовите думи в този процес, за да може да планирате и изградите успешен сайт, за който има наличен пазар и потребителско търсене.

Какво представлява процесът на търсене в интернет

Един потребител има нужда от услуга, която да реши определен негов проблем. Потребителят отваря търсещата машина Google и въвежда думи, които според него описват най-точно търсения продукт.

Ако потребителят въведе ключовата дума [бутуши], търсещата машина връща 1.150.000 резултата.

Като разгледаме само страницата с резултатите без да отваряме самите страници, може да видим следните определения: специални, от естествена кожа, от изкуствена кожа, дамски, летни, елегантни, стилови, маркови и пр., но не знаем какво точно интересува потребителя.

Тази единствена ключова дума не дава информация за намеренията на потребителя.

Ако обаче бъде въведени ключовите думи [евтини кожени детски ботуши], Google връща много по-малко резултати (68.000) понеже търсенето е много по-специфично.

Ако сложим ключовите думи в кавички, търсещата машина показва, че няма нито една страница, в която тези ключови думи са написани точно по този начин.

Ако вие сте търговец на ботуши и продавате кожени детски ботуши от сайта си, то уеб страница от вашия сайт, оптимизирана за тези ключови думи, ще бъде класирана на първо място в Google, което в крайна сметка е целта на оптимизацията. Оптимизирането на уеб страници за конкретни ключови думи, базирано на информация, получена с методите на проучване на съществуващите пазарни ниши и потребителското търсене, е тайната на успеха на всеки интернет бизнес. В нашият пример потребителя, който търси [евтини кожени детски ботуши], най-вероятно желае да купи нови ботуши на детето си и ще го направи от вашия електронен магазин, ако отделите време да оптимизирате една отделна уеб страница точно за този продукт и ключовите думи, които го описват най-добре.

Потребител, който търси [батерия samsung star s5230] явно търси да закупи нова батерия за мобилния си телефон, докато ключовата дума [батерия] не носи никаква информация за намеренията на потребителя.

Подробно това разбиране за съвременните интернет бизнес стратегии е дефинирано в бестселъра на Крис Андерсън The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More което до голяма степен потвърждава правилото на Парето (80-20 rule) в ерата на интернет.

Проучване на съществуващ интернет пазар

Какви изводи можем да направим от горните примери?

Преди да решите да направите сайт, трябва да проверите дали има интерес към информацията, продуктите или услугите, които сте решили да предлагате от вашия сайт.

Това е много важен момент още в процеса на планиране на сайта, тъй като рискувате да създадете сайт на тема, за която няма търсене в интернет, популярна шега описва ситуацията като опит да се продава лед на ескимоси.

Ако няма търсене, вашият сайт ще си стои невидим за милионната интернет аудитория все едно че не съществува и вложените в изработването му пари, време, труд, ентусиазъм и надежди ще се окажат напразни.

Но понеже говорим за генериране на безплатен трафик от посетители към дадена уеб страница чрез методите на оптимизация, правило номер едно е да се направи проучване на съществуващия пазар и потребителското търсене.

Как да ползваме Google AdWords Keyword Tool

Ще споделя с вас един безплатен и относително лесен начин, по който вие сами може да го направите:

Заредете Google AdWords Keyword Tool в браузера.

Настройте програмата да работи на български език от линка advanced options Google AdWords на български Въведете ключови думи в полето по една на ред: (за примера ще използвам ключови фрази от моя бизнес, вие трябва да следвате същият алгоритъм с ключовите думи за вашия). ключови думи въвеждане След попълване (само при първото търсене) на security кода и натискане на бутона Search, в прозореца под бутона, програмата връща списък с намерените резултати: ключови думи, върнати от търсещата машина От бутона View as text след маркиране на избраните резултати от списъка можете да ги запишете в текстов файл, през бутона Download може да запишете информацията във формат .csv, подходящ за Excel.

За всяка една от подходящите ключови думи се прави следната проверка:

Въвежда се ключовата дума в Google (вече в самата търсеща машина) един път с кавички и един път без кавички и се сравнява съотношението между броя на индексираните страници.

Колкото е по-малък броят на оптимизираните страници (въведени с кавички), толкова по-голям шанс имате да класирате страници от вашия сайт между първите десет резултата за тези ключови думи.

Почти невъзможно е да се оптимизира страница за една единствена ключова дума, затова тествайте с фрази от две, три и четири думи: [евтини кожени детски ботуши]

Като разменяте местата на думите и в зависимост от резултатите, които Google връща, ще намерите най-добрата фраза, за която да оптимизирате вашата уеб страница.

Как може да разберете ключовите думи на конкуренцията

Друг начин, по който може да ползвате програмата е, да проверите какви ключови фрази използват конкурентните сайтове. ключовите думи на конкуренцията В полето Website въвеждате домейна на конкурентния сайт и програмата връща списък с използваните ключови думи.

Уверете се, че полето Only show ideas closely related to my search terms е маркирано.

Ще ви отнеме известно време, но ако оптмизацията беше бърз и лесен процес, сега нямаше да четете тази статия.

Как търсещите машини оценяват ключовите фрази

Следните термини (SEO terms) дават допълнителна светлина относно изискванията на търсещите машини към ключовите фрази:

  • Keyword density – процентно съотношени между броя на ключовите фрази и общия брой на думите на уеб страницата – препоръчителното съотношение варира в рамките на 2-5% (процент над 10 се счита за keyword spam)
  • Keyword proximity – определя близостта на ключовите думи в ключовата дума – колкото по-близо са думите една до друга, толкова по-високо ще бъде оценена тази фраза. Ключовата фраза [евтини кожени детски ботуши] има по-висок коефициент кeyword proximity от ключовата фраза [евтини ботуши от кожа за деца].
  • Keyword frequency – общият брой на ключовите думи на една уеб страница.
  • Keyword prominence – определя колко близо до началото на изречението е ключовата дума – 100% кeyword prominence означава изречението да започва с ключовата дума – това е особено важно при писане на <title> и <H1> заглавия.

Гарантиране на високо класиране в търсещите машини

Google категорично декларира, че НИКОЙ не може да гарантира класиране на първа страница в Google за популярни ключови думи.

Ако решите да ползвате фирма за оптимизация (SEO company) и нейните експерти ви гарантират подобно класиране, това трябва да ви послужи като червена сигнална лампичка.

Посочете им, че искате класиране на първа страница за три посочени от вас популярни ключови фрази, всяка състояща се от по три думи, характерни за вашия бизнес, и най-вероятно темата с гаранциите ще бъде забравена.

За машините или за хората?

Създавайте интересно и полезно съдържание за посетителите на вашия сайт, за хората, а не за търсещите машини.

Сега много уебмастери ще се замислят сериозно върху оптимизацията на собсвените си сайтове и разкривайки силата и значението на ключовите фрази, вероятно ще бъдат изкушени да пресилят тяхната употреба (припомнете си за кeyword density!).

Това обаче ще лиши текста от динамика и емоция и ще направи съдържанието отегчително за читателите като по този начин рискувате да понижите качеството на публикуваната информация.

Белег за майсторство в писането на информационни статии и рекламни текстове е ключовите думи да са колкото се може по-незабелижими за читателя.

В крайна сметка всяка една уеб страница има двама съдии – търсещите машини и посетителите на сайта и онзи уебмастер, който в най-голяма степен успее да удовлетвори изискванията и на двете страни, той ще спечели всичко, както се пее в един стар хит на ABBA The winner takes it all.

В следващата статия от поредицата за оптимизиране на сайтове за търсещите машини ще разгледаме Ключови думи в HTML кода на уеб страницата (on-page SEO optimization).

Други статии от поредицата Оптимизация за търсещите машини: