Начало > ICN.Bg Блог > Полезно > Грижим ли се за достъпността на сайта си?

Грижим ли се за достъпността на сайта си?

Грижим ли се за достъпността на сайта си?

Полезно

Днес в нашата статия ви представяме експертния коментар на Антон Кацаров, собственик на бранда Creativiso за пълно web обслужване, относно достъпността на сайтовете и колко е важно да оптимизирате сайта си, така че той да бъде достояние на всички потребители. Няма да губим и секунда повече, а направо започваме с неговия коментар:

На български език терминът достъпност доста често се бърка с наличност на сайта – дали сайтът ни е наличен онлайн и дали е достъпен за зареждане. Това е една от причините, която понякога поражда объркване и доста често хората пренебрегват значимостта на достъпността.

Докато за наличността на сайта ни основна грижа обикновено има нашата хостинг компания, за достъпността му носим отговорност ние.

Какво е достъпността?

Още от самото си създаване уеб пространството е планирано да бъде използвано еднакво добре от всички хора, независимо от хардуера или софтуера, който използват, ситуацията или местоположението, на което се намират и най-вече - независимо от физическите си способности или ограничения.

Достъпността по дефиниция означава всеки един уеб сайт, софтуер или онлайн технология да бъдат разработени по такъв начин, че да бъдат достъпни за използване от всички потребители, независимо временните или трайните им затруднения.

Това означава те да могат да навигират в съдържанието, да могат да извлекат нужната им информация, да могат да разберат съдържанието и не на последно място - да могат и да публикуват такова, за да общуват с онлайн света.

Можете значително да подобрите ориентирането на потребителите във вашия WordPress сайт с помощта на полезния инструмент - Sidebar. Ето всичко, което трябва да знаете за WordPress Sidebar.

Какви са затрудненията, които потребителите изпитват?

По света има хора с най-различни и разнообразни увреждания, които затрудняват възприемането на онлайн съдържание. Освен това, всеки може да попадне в ситуация, в която да изпитва затруднения да достъпи определено съдържание. Най-често срещаните затруднения, които биха възпрепятствали потребители ни да консумират пълноценно нашето онлайн съдържание, са:

  1. Увредено зрениеСлепите хора използват специализиран софтуер, наречен екранен четец, който прочита на глас съдържанието на сайта ни за тях, използвайки синтезирана реч. Брайловите четци пък представляват специализиран хардуер, чрез който незрящите потребители могат да четат съдържанието на сайта ни чрез чувствителността на пръстите си. Софтуерът на тези устройства също използва текста на сайта ни, за да възпроизведе символите за незрящите. Затова трябва да сме сигурни, че всяко едно съдържание или елемент на сайта ни има текстова репрезентация и може да бъде прочетено от екранните четци.

  2. Дислексия – Хората с дислексия и други разстройства, свързани с възприемането на света, може да са зрящи, но да изпитват затруднения да четат текстове. За да се улесни тяхното преживяване на сайта ни, трябва да подсигурим достатъчно ясно и четими текстове като спазваме някои прости правила за дължина на редовете и отстояние между тях. Някои от тях също използват екранни четци, подобно на незрящите, за да улеснят допълнително своето онлайн преживяване.

  3. Слабо зрение – Хората с частично зрение също могат да бъдат възпрепятствани да се възползват максимално от съдържанието ни. Те обикновено използват софтуер за мащабиране на определени части от екрана. Освен това трябва да имат възможността да уголемяват шрифта на сайта ни, за да могат да четат ясно съдържанието. Текстът ни трябва и да е ясно четим спрямо фона, върху който се намира. Доста често, за да постигнем определени ефекти в дизайна на сайта, ние пренебрегваме това и някои част от съдържанието могат да останат нечетими.

  4. Физически увреждания – Хора с увреждания на ръцете, например, могат да бъдат възпрепятствани да използват мишка и да навигират единствено с помощта на клавиатура. Затова трябва да сме сигурни, че сайтът ни е напълно използваем само с клавиатура. Други потребители могат да бъдат напълно парализирани, като се налага да използват различни специализирани устройства като стикове за уста, проследяващи системи за зрителен контакти или софтуер за гласово разпознаване.

  5. Глухота – За потребители, които са с частично или напълно увреден слух и не могат да възприемат аудио съдържание, е необходимо да подсигурим начин да достигнат до информацията в него. Това може да стане чрез субтитри на нашите видео материали или чрез транскрипция на аудио записите така, че цялото им съдържание да може да бъде прочетено.

  6. Използване изцяло на мобилни устройства – Някои потребител имат достъп до Интернет пространството единствено от мобилни устройства или други устройства с малки екрани. В днешно време това звучи доста познато за всички, нали? Трябва да сме сигурни, че сайтът ни е пригоден и лесно четим именно за малки екрани, както и да сме сигурни, че потребителите имат възможност да навигират в него.

  7. Ограничен достъп до Интернет – За съжаление някои потребители нямат достъп до високоскоростна Интернет връзка. Тези потребители биха се възползвали от по-бързото зареждане на сайта ни. Освен това, невъзможността им да гледат видео или слушат аудио съдържание, поради слабата свързаност, би могла да се компенсира с транскрибиран текст.

  8. Ограничено време – В забързаното ни ежедневие доста от хората разполагат с ограничено време, затова, ако предлагаме съдържанието си само в един формат, те може никога да не достигнат до него. Някои потребители може да нямат възможността да изгледат цяло видео или да изслушат цял подкаст, но ако имаме съдържанието си в текстов вариант, те могат бързо да преминат през него и да намерят важната за тях информация. Други пък нямат времето да четат и биха предпочели да слушат аудио запис на Вашата блог публикация, докато шофират или вървят.

Сега, може би, доста от Вас си задават въпроса: „Колко от потребителите ми изпитват такива затруднения?“. От някои от примерите може би забелязахте, че не е необходимо да имаме някакво увреждане, за да попаднем в ситуация, в която да изпитваме нужда то по-достъпно онлайн пространство. Всъщност един на всеки пет потребители изпитва някакви трайни или временни затруднения за достъпване на Интернет пространството. А какво ще кажете, ако можете да повишите потенциалните си клиенти или читатели с 20%?

Много са начините, чрез които можем да помогнем на потребителите с различни затруднения да получат съдържанието ни. Освен това, доста от тези техники и стандарти помагат за цялостното подобряване на потребителското преживяване на всички останали посетители в сайта ни.

Достъпността е не само техническа, а и морална отговорност, която трябва да носим не само като онлайн присъствие, а и като бизнес. Отговорност към нашите потребители, клиенти, читатели.

Ако искате да научите повече по темата, можете да разгледате страницата на Creativiso във Facebook или YouTube канала им. Мисията на Антон Кацаров през годините е да предлага на потребителите цялостна професионална уеб услуга на своите клиенти с цел подобряване на тяхното онлайн присъствие. Процесът обхваща редица технически и задълбочени компетенции в сфери като създаване на уеб сайт, цялостна поддръжка на сайтове и се премине през неговата инфраструктура. Усилията на Creativiso изцяло са насочени към една основна цел и тя е онлайн потребителят да получи най-добро преживяване на вашия сайт.

Абонирай се и вземи веднага 15% отстъпка

Получаваш винаги специални оферти, само за абонати и най-полезната и актуална информация за твоя онлайн бизнес.

Изпращане... Грешка по време на изпращането! Моля опитайте отново!

С въвеждане на вашия мейл, вие се съгласявате с условията за ползване на ICN.Bg. Този сайт е защитен от reCAPTCHA и се прилагат правилата за поверителност и общите условия на Google

Благодарим Ви.

Заявката ви е изпратена успешно!

Обратно най-горе