E-commerce платформи - видове, предимства и недостатъци

E-commerce платформи - видове, предимства и недостатъци

Онлайн магазините и онлайн пазаруването набират все по-голяма популярност. Разнообразието от платформи, на които да изградите вашия онлайн бизнес е огромно, а избора често е труден и объркващ. В поредица от статии ще ви запознаем с едни от най-популярните и предпочитани е-commerce платформи, както в света, така и в България.

А кой ще ни ги представи най-добре, ако не един от водещите специалисти в изграждането им! С удоволствие ви представяме нашия гост-блогър, г-н Едуард Димитров* :).

Специално за вас, г-н Димитров ще направи сравнение на едни от най-известните е-commerce платформи – решения за онлайн магазини. В три поредни статии ще ви запознаем с e-commerce платформите, статистика за ползваемостта им, ще ги подредим по популярност и ще видим кои са най-предпочитаните сред тях от българските онлайн бизнеси.

Да започнем от самото начало: как и кога започва всичко, на какво се дължи ръстът на интернет търговията у нас и кои са най-важните статистики, които е важно да знаят собствениците на българските онлайн магазини?

През последните две години в България се наблюдава истински бум на онлайн търговията. Това се дължи най-вече на по-голямата интернет достъпност на българските домакинства (фиг.1), а също така и на агресивните рекламни кампании, които някои от най-големите онлайн търговци водят у нас. Като резултат от развитието на навиците и образоването на интернет потребителя, дори и по-възрастните българи живеещи в по-малките населени места, започнаха да пазаруват онлайн.

[caption id="attachment_1010202" align="alignleft" width="535"][![eCommerce](https://cdn.icnhost.net/s3/icn-website/images/uploads/2016/02/eCommerce-img-02.png)](https://cdn.icnhost.net/s3/icn-website/images/uploads/2016/02/eCommerce-img-02.png) Фиг.1: Нарастване достъпа на българските домакинствата до Интернет по данни на Google![/caption]

[caption id="attachment_1010206" align="alignleft" width="189"][![eCommerce-img-01](https://cdn.icnhost.net/s3/icn-website/images/uploads/2016/02/eCommerce-img-01-300x250.png)](https://cdn.icnhost.net/s3/icn-website/images/uploads/2016/02/eCommerce-img-01.png) Фиг.2: Покупателна активност[/caption]

За активността на българите като онлайн потребители можем да съдим по последните статистически данни, които НСИ предостави. Оказва се, че една пета от българите вече са поръчвали/купували стоки и услуги по интернет за лични цели или това са цели 18,5% (фиг.2).

[caption id="attachment_1010215" align="alignright" width="300"][![eCommerce-img-03](https://cdn.icnhost.net/s3/icn-website/images/uploads/2016/02/eCommerce-img-03-300x126.png)](https://cdn.icnhost.net/s3/icn-website/images/uploads/2016/02/eCommerce-img-03.png) Фиг.3: Процентно отношение на онлайн покупките спрямо локацията.[/caption]

87,3% от тези онлайн потребителите са пазарували от продавачи от България и само 12.7% от продажбите са извършени в чуждестранни онлайн магазини (фиг.3). За 2015 г. онлайн потребителите най-често са закупували дрехи и спортни стоки, стоки за дома (мебели, играчки и т.н.), пътувания и хотелски резервации.

Все още има и хора, които не могат да се доверят на онлайн пазаруването и предпочитат да пазаруват във физически съществуващи магазини. Основните причини за това са, че потребителите най-вече искат да „пипнат“ стоката, която ще си купят. А това както знаем, все още не е възможно в онлайн пространството. ;)

Какви са основните видове решения за интернет търговия:

Платформите за интернет търговия се делят на два основни вида: hosted и self-hosted решения.

Hosted решения:

Hosted решения означава, че вие получавате готов софтуер, който се хоства на сървър, който не е ваша собственост. В повечето случаи, нямате достъп до кода на сайта и ползвате различни инструменти в административния панел на сайта, дори и само ако искате да направите промени по дизайна му. В световен мащаб, най-популярните hosted решения за онлайн търговия са: Shopify, Bigcommerce, Volusion , Go Daddy Online Store, 1Shoppingcart. Подробно описание на функционалностите на всяка една от тези платформи, както и плановете им може да намерите на http://bestecommerce.solutions (имайте предвид, че услугата Magento Go бе закрита в края на 2014 година). В България сред най-популярните hosted решения се нареждат GombaShop и SummerCart, макар и последната да е замислена като self-hosted решение.

yes Предимства: Основно предимство на hosted платформите е простотата на употреба. Когато ползвате такъв тип решение, вие наемате напълно готова сложна и изпипана система, съдържаща всичко необходимо, и за която обикновено заплащате месечен наем и можете да я ползвате веднага. Или накратко, започвате да продавате веднага - получавате акаунт, влизате в админ панела с потребителско име и парола, въвеждате продуктите си и сте готови за реализирането на онлайн продажби. Не са ви необходими познания по CSS, HTML и PHP, как да редактирате код, не трябва да се притеснявате за ъпдейти на системата, за бекъпи или друг вид поддръжка - всичко е включено в цената.

no Недостатъци: При hosted решенията вие сте просто един наемател и след като спрете да плащате, губите всичко - хазяина просто ви гони от квартирата. Има опасност по всяко време фирмата-собственик да промени правилата, да промени наема или дори да закрие услугата - както стана и с Magento Go през 2014 година.

Self-hosted решения:

Основното им предимство е възможността за персонализиране и факта, че притежавате собствеността на файловете и данните си.

Self hosted решенията са софтуер, който вие притежавате като код (притежавате файловете, а не авторските права върху кода) и сами качвате файловете на магазина си на ваш компютър или сървър или във ваш хостинг акаунт. При такъв тип софтуер, вие имате пълен контрол да правите всякакви промени по файловете и базата данни, по дизайна и начина на работа на магазина.

Вие имате достъп до кода на сайта и можете да го променяте както решите. Можете да променяте дизайна, да добавяте допълнителни приложения или направо да смените системата. Докато при hosted решенията вие заплащате наем, тук сте пълноправен собственик на сайта. Ако вложите например много пари в развитието му, в линк билдинг и за популяризация на магазина си, то влагате парите само и единствено във вашия онлайн бизнес, в сайт на който сте едноличен собственик.

icon-self-learn*Психологически тест* - как да разберете дали ви трябва hosted или self-hosted решение?

Ако предпочитате леснотата на употреба пред персонализацията и пред това вие да имате контрол над вашите данни и сайт, тогава ползвайте hosted система.

Ако предпочитате вие да сте собственика на сайта си и да имате пълен контрол, изберете self-hosted софтуер за онлайн магазин.

Най-популярните self-hosted решения в света за 2015 година:

Именно този тип решения ще разгледам в поредица от статии, главно защото онлайн магазините в България са базирани предимно на self-hosted решения. Нека първо се запознаем с най-популярните self hosted системи за онлайн магазини в света са:

  1. OS commerce базирани (безплатен). Това е първия CMS в света, създаден специално за онлайн търговия, разработката му е започнала още през 2000 година! Съществуват няколко разновидности и общият им сбор е в пъти повече от всеки друг тип онлайн магазини в света. Най-популярен от този тип е Zen Cart (безплатен). Друга популярна, но сложна система е Loaded Commerce (преди се наричаше CRE Loaded, има платена и безплатна версия), която е като швейцарско ножче :) - тоест има изключително много функции, включително мулти-вендор функции. Важно е да се знае, че дори hosted системата Bigcommerce е базирана на OScommerce (self-hosted системата им се наричаше Interspire Shopping Cart).
  2. Joomla базирани (Joomla е безплатен, сложен CMS). Virtuemart е компонент за Joomla и е лидера при онлайн магазините базирани на този тип CMS, но има и няколко други доста добри компоненти за нея - като HikaShop например (има безплатeн и платени варианти).

  3. Magento базирани (безплатен).

  4. Магазини базирани на Prestashop (безплатен).
  5. Магазини базирани на Wordpress (безплатен) плюс плъгин за онлайн магазин. Най-популярен е плъгинът WooCommerce, който стана изключително популярен откакто собственикът на Wordpress Auttomatic закупи продукта - сега той вече е част от ядрото на системата.
  6. OpenCart магазини (безплатен).

!!! Важно е да се знае, че тази статистика е според броя индексирани сайтове в Google за всяка от системите, а не според популярността, размерите или количествата продажби на съответните видове магазини!

Очаквайте съвсем скоро и втората част на статията, в който детайлно ще ви запознаем със self-hosted решенията и кои от тях са най-използваните в България!

Едуард ДимитровЕдуард Димитров е SEO и CEO на 3D Web Design и е участвал в изграждането на над 500 български онлайн магазина. Той е и един от водещите SEO специалисти в България като основно оптимизира сайтове, а също така е създавал и няколко custom приложения за SEO оптимизация.

Етикети: #joomla #e-commerce #интернет-търговия #magento #opencart #onlajn-pazaruvane #self-hosted #hosted #online-magazin #потребителско-поведение #summer-cart #oscommerce #prestashop #shopify #e-commerce-resheniya