Начало > ICN.Bg Блог > Полезно > Историята на Black Friday може да ви изненада

Историята на Black Friday може да ви изненада

Историята на Black Friday може да ви изненада

Полезно

Само до преди няколко години “Черен Петък” се отнасяше единствено до един конкретен ден в година - този след Деня на Благодарността, а популярността му не излизаше извън границите на Северна Америка. В момента Черният Петък се асоциира по-скоро с шопинг треската, която завлядява цял свят в края на Ноември, чийто пик бива достигнат на Кибер Понеделник (Cyber Monday).

Защо BlackFriday набра такава популярност през последните години?

Отговора естествено се крие в цифрите и това далеч не изненадва никого. Цели 93.2 милиона онлайн потребители са направили покупка по време на Black Friday през изминалата 2019 година и над 50% от тях са жени сочат статистиките за САЩ. Може би това обяснява и фактът, че дрехите са сред най-поръчваните продукти по време на кампанията. Мъжката част от населението пък са се изкушили предимно с онлайн закупуването на технологии - електронни игри, телевизори, мобилни устройства.

Ако трябва бързо да обрисуваме тези факти в цифри, то през 2019г онлайн покупките за Черен петък възлизат на $11.9 билиона, което е с 20 % ръст, в сравнение с предходната 2018 година и това са цифрите на едва 40% от купувачите, тъй като това е процента от хора пазарували онлайн през 2019 г онлайн. Очаквания ръст за 2020г. е онлайн купувачите да достигнат 61%, споделят от spendmenot.com

Каква ще бъде онлайн покупателността през 2020 г. предстои да видим. Засега основните прогнози са, че ще очаква похарчената сума да бъде една идея по-ниска. От blackday.com прогнозират около $11 билиона, което е с -7.5 % спад спрямо 2019 г.

Дали наистина ще има спад или ни очаква неочакван ръст поради непредвидената здравна обстановка, ще разберем след по-малко от месец.

А вие подготвихте ли вашия сайт за BlackFriday? Консултирайте се с нас безплатно. Ние имаме решение за всеки онлайн бизнес

Първоначално BlackFriday стартира в САЩ, но през последните години набира популярност и в целия свят и естествено има защо. Цифрите са зашеметяващи, а фактите интересни.

Вижте и каква всъщност е историята на BlackFriday

Нека ви разкажем малко повече за Black Friday и причините на този ден да има рекордни продажби и обороти за компаниите.

Защо наричаме деня “Черен Петък”?

Черният Петък следва след Деня на Благодарността в САЩ, който винаги е в четвъртък. Отбелязването му е започнало през 17.в., а денят е посветен на отдаването на благодарност за благословената реколта и отминаващата година.

Въпреки това, молитвите и обредите, като публични религиозни демонстрации на набожност, трудно можели да се превърнат в национални празници в страна, основана на разделението между църквата и държавата, каквато е САЩ. Това е и причината Томас Джеферсън да счита, че денят не трябва да бъде национален празник, а отбелязването му се случвало на различна дата във всеки един щат.

Национализацията на празника се случва едва по времето на Линкълн, през 1863г. Повлиян от 40-годишната кампания на авторката Сара Джозефа Хейл, президентът Линкълн провъзгласява четвъртък, 26-ти ноември, 1863г., като Денят на Благодарността. Той призовава всички свои сънародници да отбелязват и почитат последния четвъртък на ноември, като ден за отдаване на благодарност и възхвала. На практика, поради гражданска война в САЩ по това време, национализацията на празника се случва едва през 1870г.

Историята на Черния Петък продължава през 1939г., в края на Голямата Депресия, когато президентът Рузвелт опитва да промени този ден. Той търси начини за стимулиране на икономиката, като удължи периода на пазаруване, създавайки повече възможности за търговия в рамките на седмица, например.

И това в действителност се случва. Денят на Благодарността е променен от четвъртия на третия четвъртък на ноември. Въпреки това, този акт на Рузвелт не е популярен сред населението. Две години по-късно президентът и Конгресът на САЩ провъзгласяват Деня на Благодарността като национален празник в САЩ, който се отбелязва на четвъртия четвъртък от месец ноември.

Всеки ден е “черен”

За разлика от Черния Петък, думата “черен” пред името на всеки ден се свързва с неприятни събития в историята.

• Черен понеделник се нарича 19-ти октомври 1987г., когато срив на фондовата борса в Хонг Конг се разпространява и засяга Европа и САЩ. • Черният вторник се случва на 29-ти октомври 1929г. по време на първите дни след срива на Уолстрийт. Панически действия водят до пик в продажбите на акции - около 16 милиона за един ден. Този рекорд остава ненадминат в следващите 40 години.

• Черна сряда всъщност е 16-ти септември 1992г., когато срив на паунда принуждава Великобритания да се оттегли от Механизма на обменните курсове ERM.

• Черният четвъртък е 24-ти октомври 1929г., началото на Голямата депресия. Всичко започва, когато пазарите губят 11% от своята стойност, а останалото е история.

• Черният петък е бил 24-ти септември 1869г. На този ден Джей Гулд и Джеймс Фиск причиняват рязък скок и спад в цените на златото. Цените падат с 20%, а фондовата борса се срива. Като резултат от това, цените на стоките падат с 50%.

• Черна събота се случва на 7-ми февруари 2009г. в Австралия. Серия от пожари се възпламеняват и горят на територията на страната. Това се счита за най-голямото бедствие от този тип в региона за всички времена.

• “Черна неделя” не реферира към нито едно конкретно негативно събитие в историята, като се надяваме това да остане непроменено.

Когато “Черен Петък” все още е бил нещо лошо

Още през 19-ти век Денят на Благодарността е давал началото на шопинг сезона в САЩ. В същото време и маркетингът е набирал популярност, а търговците са осъзнали, че има различни трикове, с които могат да привлекат вниманието на потенциалните си клиенти.

Една от първите кампании, превърнали се в традиция, е парадът на Macy’s, започнал през 1924г., изненадващо, като коледен парад.

От времето на първия Черен петък терминът постепенно е изгубил своята релевантност с годините и вече никой не го използвал. 100 години по-късно обаче, то се употребило отново, макар и по различен повод. За първи път споменаването на “черен петък” се отнасяло към период след Деня на Благодарността, а промяната дошла от Филаделфия.

Улиците на града, както и тези на всеки процъфтяващ американски град по това време, били изпълнени с потоци от хора, а купувачите и посетителите в магазините нямали край в петък след Деня на Благодарността. Във Филаделфия обаче имало и още едно грандиозно събитие - футболния мач между армията и военноморската флота.

Мачът между двата отбора щял да се състои в съботата на настъпващия уикенд, а събирането на толкова много хора на едно място било добра новина за местните търговци, но не и за полицаите. За разлика от повечето хора, те не могли да вземат почивен ден по време на празничните дни, като дори се наложило да работят извънредно, за да контролират събирането на толкова много хора на едно място. Като резултат, полицаите нарекли дните след Деня на Благодарността “черен петък” и “черна събота”, описвайки трудните моменти, през които преминали, изпълнявайки своите задължения.

След като полицаите направили връзка между Черния Петък и хаоса във Филаделфия, “лудницата” по магазините ставала все по-голяма с всяка изминала година. Търговците и собствениците на магазини във Филаделфия се опитали да променят името на дните след Деня на Благодарността на “Голям Петък” и “Голяма Събота”, което всъщност звучи и по-добре за потребителите. Въпреки това “Голям Петък” така и не набира популярност, а “Черен Петък” все още се свързвал с негативни понятия.

Победа за Черния Петък

Едва през 1980г. името на Черния Петък се използва за назоваване на щастливо събитие, което е и повратната точка в историята на деня, такъв, какъвто го познаваме днес.

По това време малко неща са били дигитални, а счетоводството и работата с финансови документи са се случвали на хартия, вместо на компютър. Негативните суми били отбелязвани с червено мастило, а позитивните - с черно.

По традиция, много от търговците работели на загуба през голяма част от годината - от Януари до Ноември. Те започвали да излизат на печалба едва в празничния сезон, започващ веднага след Деня на Благодарността. Това бил денят, когато те вече не били “на червено” и изваждали черния химикал от чекмеджето си. Било време за печалби, маркирани в черен цвят.

През следващите години името на черния петък добило популярност, а с това си увеличавали и тълпите от пазаруващи всяка година.

До първите години на 21-ви век най-активният пазарен ден бил съботата преди Коледа, позната като “Супер Събота”. Очевидно, потребителите в САЩ и по целия свят отлагали покупките на коледни подаръци до последния възможен момент.

В началото на новото хилядолетие обаче Черният Петък отнема първенството на Супер Събота и се превръща в деня, който познаваме и днес.

История на Черния Петък в цифри

През 2017-та година търговците в САЩ са спечелили рекордните $7.9 милиарда от онлайн продажби по време на Черния Петък и Деня на Благодарността, което е 17.9% ръст спрямо 2016-та година, според Ройтерс.

Онлайн търговията е нараснала с 300% между 2000г. И 2018г., като в същия период продажбите в търговските обекти са намалели с 50%.

Потребителите предпочитат да пазаруват онлайн и затова не е изненада, че те го правят и в деня, в който пазаруване от физическите магазини би се превърнало в кошмар.

А какво всъщност е увеличението на физическите посетители в магазините на Черния Петък в сравнение с другите ноемврийски дни? Отговорът е 65%, според expendableramblings.com.

Според същия източник:

• 174 милиона потребители са пазарували в САЩ по време на уикенда на Черния Петък през 2017г. • Посещенията в магазините не достигат своя пик сутрин, а по-скоро около 4 часа следобяд. • Процентът на търсенията за Черен Петък, които се случват преди отваряне на магазините, е 59. • 51% от Интернет потребителите в САЩ биха направили покупка по време на празничната трапеза за Деня на Благодарността, ако попаднат на “изгодна оферта” • Настъпили са 12 смъртни случая и 117 наранявания заради Черния Петък.

Съвети за пазаруване по време на Черния Петък

Направете своето проучване - подгответе се предварително и не залагайте на моментните решения. Отделете време в търсене на най-добрата цена.

Определете бюджет - бъдете наясно колко пари сте готови да изхарчите. В противен случай лесно можете да се окажете в преразход, особено ако пазарувате онлайн. • Мислете дългосрочно - покупките по време на Черния Петък могат да ви спестят нервите и пазаруването в последния момент преди Коледа.

Абонирайте се за имейл нюзлетъри - уверете се, че имейл адресът ви е в списъка на брандовете, от които се интересувате. Повечето търговци изпращат ексклузивни оферти за Черния Петък до своите лоялни клиенти.

Запознайте се със своите права - стоките, които купувате трябва да са качествени и да отговарят на описанието си. Имайте предвид, че Европейската Организация на Потребителите следи и защитава вашите права като потребители в ЕС.

А готов ли е вашият бизнес за Black Friday? Ето как да се подготвите, ако имате уеб сайт или онлайн магазин и разчитате на повече продажби през тази година.

Източник на информация и снимки: GrowthRocks

Абонирай се и вземи веднага 15% отстъпка

Получаваш винаги специални оферти, само за абонати и най-полезната и актуална информация за твоя онлайн бизнес.

Изпращане... Грешка по време на изпращането! Моля опитайте отново!

С въвеждане на вашия мейл, вие се съгласявате с условията за ползване на ICN.Bg. Този сайт е защитен от reCAPTCHA и се прилагат правилата за поверителност и общите условия на Google

Благодарим Ви.

Заявката ви е изпратена успешно!

Обратно най-горе