Най-важните и значими ранкинг фактори за Google през 2018 година (Ръководство)

Най-важните и значими ранкинг фактори за Google през 2018 година (Ръководство)

В тази статия нашият приятел Славчо Панов, съосновател и SEO експерт в WebsiteDesign, ще ни представи най-важните фактори, които Google взема предвид, когато класира резултатите при търсене на потребителите. Славчо Панов е с дългогодишен опит в сектора, като е и съсобственик и издател на Avtora.com и Smartnews.bg.

Екипът на WebsiteDesign се състои от доказани експерти в областта на Интернет програмирането и дизайна. Компанията разработва индивидуални решения според специфичните нужди и изисквания на своите клиенти, като използва най-подходящият дизайн и програмен език за техните онлайн проекти.

Най-голямата търсачка е в подем. Тя извървя дълъг път и свърши наистина много работа, за да може Google да се преобрази от проста машина за вадене на фрази, до един наистина силно впечатляващ, самообучаващ се интелект, който дава най-добрите и правилни отговори на нашите въпроси (търсения).

От 2006 година насам се говори, че Google имат над 200 фактора за ранкиране. Те може би са много повече и не можем да се преструваме, че знаем всички. Това, което знаем е, че спазвайки най-важните от тях, се отразява силно върху успеха на вашето SEO и доброто класиране.

През 2018 година гигантът може би най-после ще постигне това, потребителят да решава кои сайтове са по-добри и заслужават по-предни позиции от други. Google премина през редица ъпдейти, за да стигне до тук. Буквално си пренаписа кода няколко пъти. Нека да припомним набързо кои са популярните алгоритми на търсачката и как да се предпазим от тях.

  1. Панда - това е най-старият ъпдейт, появил се за първи път през 2011 година. Той има за цел да накаже нискокачествените сайтове и такива с малко или изцяло копирано съдържание.

  2. Пингвин - обявен е за първи път на 24 април 2012 година. Неговата функция е да понижава в класирането сайтове, които не спазват правилата на Google. Особено, ако използват неразрешени black-hat SEO техники за оптимизация, като най-вече входящи, нискокачествени и нерелевантни линкове. Също така, засяга и сайтове използващи голям брой линкове с еднакъв анкър текст (това е текста върху самия линк).

  3. Колибри - появява се през 2013 година и е съвсем различен от своите досегашни събратя. Алгоритъмът е изключително мащабен и прави така, че търсачката да разбира за какво иде реч в съдържанието, по контекста. Тотално пренарежда резултатите от класирането (SERP-a). Гугъл започва да отговоря на въпроси и да се самоусъвършенства. Ъпдейтът праща назад сайтове с лошо съдържание и респективно помага на такива с важно, качествено, полезно и значимо, да се изкачват напред.

  4. Мобилен ъпдейт (mobilegeddon) - неговата цел е да помага на сайтове, които отговарят на правилата за удобство при употреба от мобилни устройства. На тези, които не са адекватни на тях, са им отредени по-задни позиции.

  5. Ранк Брейн - този самообучаващ се алгоритъм има за цел да разбира по-добре постъпилите заявки от потребителите, както и да дава най-добрите отговори на тези търсения. Ранк Брейн може да оценява съдържанието, неговата уместност, релевантност и полезност, като това се превърна в силен ранкинг фактор в класирането.

А ето кои са най-значимите фактори за добро класиране в търсачката на Google през 2018 година:

Проучване на ключовите думи

kliuchovi-dumi

Това е нещо, което доста често не се прави както трябва и е причина за много неуспешни сайтове и бизнеси. Трябва да се поставим на мястото на нашите потенциални клиенти и да се опитаме да предвидим най-точно, с какви думи и фрази те ще ни потърсят. И то трябва да намерим точно тези, с които ще ни търсят нашите потенциални клиенти, а не някакви други хора. Важното тук е, че за всяка отделна страница, трябва да има различен набор от ключови думи (семантично ядро), които да отговарят най-точно на намерението на търсещия.

След като ги откриете и категоризирате, опитайте се да напишете възможно най-доброто съдържание точно за тях. Запитайте се, ако някой попадне на вашата страница, търсейки някоя от думите, ще остане ли напълно удовлетворен? Отговорете предварително на евентуалните въпроси, които биха възникнали.

Ето ви някои чудесни инструменти за проучване на правилните ключови думи:

Можете да проучвате ключовите думи, които търсят хората, като просто ги напишете в търсачката и изчакате google suggest (най-долу на страницата) да ви предложи, най-често използваните от потребителите, които допълват вашата фраза.

Съществуват и много други, които бихте могли да използвате. Може да не ви се вярва, но понякога от търсачките на социалните мрежи, може да се сдобиете с много добри идеи за думи и фрази. Един удачен вариант в случая е, да следите вътрешната търсачка на сайта ви (в Гугъл Анализи) и от там директно да проверявате какво търсят вашите потребители.

Правилни и достъпни URL адреси

url-address

Всички ние, собственици на уеб сайтове, искаме Googlebot (краулерите) да могат да дойдат на тази страница, да разберат съдържанието, което е там в текстов формат, да разберат изображенията, визуализациите, видеата, вграждания*та или нещо друго, което имаме на страницата, по такъв начин, че те да могат да я поставят в своя уеб индекс. Това е от решаващо значение.

Не е тайна, че обхождащите ботове на Google нямат достатъчно ресурс, за това се забелязва все по-трудна индексация на по-слабите (и такива които не качват често съдържание) сайтове. Оптимизаторите измислиха термина crawling budget, което значи определяне на приоритет за това колко страници да обходи бота, какъв ресурс да отдели и за какво време. Това е още една причина да имате правилни url адреси.

Не пропускайте да огледате мета роботс таговете ви и robots.txt файла за някакви забрани. От няколко години насам, Google никак не обича да крием съдържание от него. Ако нямате много добра причина за това, по-добре не го правете.

Уеб сайт, удобен за мобилни устройства

mobilen-izgled

На 26 март 2018 година Google обявиха официално, че стартират преход към Мобилен индекс по подразбиране (Mobile First Index). Вече почти навсякъде по света и в повечето ниши се забелязва по-активно търсене през мобилните устройства, отколкото чрез настолните компютри. Това означава, че ако искате вашите потребители да са доволни от сайта ви, да им е лесно и приятно неговото ползване, то той трябва да изглежда перфектно на мобилни устройства и да бъдат спазени изискванията за това.

Mobile First Index алгоритъмът служи за подреждане на класирането в търсачката. Google отдава предимство на уеб сайтовете, които са удобни за мобилни устройства и приема, че мобилният изглед е от първостепенна важност. Този факт лесно може да бъде наблюдаван, когато се проследява трафикът от ботовете на Гугъл. Тогава се отчита забележим ръст в посещаемостта на Smartphone Googlebot.

Ъпдейтът Mobile First Index не създава условия за изключване на десктоп версията на сайтовете от индекса. Особено, когато мобилен вариант на страницата липсва, десктоп версията отново се превръща в цел на анализ от страна на SERP-а. Преживяването за потребителите обаче по всяка вероятност ще бъде много по-лошо, ако добрият мобилен изглед не е налице. Това означава, че резултатите от негативните поведенчески фактори ще се отразят и на самото класиране на десктоп версията на сайтовете.

Няма никакво съмнение, че удобността за мобилни устройства е сериозен фактор за добро класиране в момента и можете веднага да го потвърдите, ако видите сайтовете първенци в търсачката. На предни позиции са само такива, които отговарят на същия критерии.

Техническо SEO / Онсайт оптимизация

tehnichesko-seo

Представете си, че сте строителен предприемач и искате да построите голям и висок блок. След като имате инженерния план и дизайна, второто нещо е да се уверите, че блока ще притежава стабилна основа. Техническото SEO играе същата роля и е абсолютно нормално да е силен ранкинг фактор. Тук става дума за добър и оптимизиран код, правилна структура, елементи, начини за взаимодействие, правила. Правилните и достъпни урл адреси също са част от техническата оптимизация, но сме им отделили специална глава само за тях. На бързината и микроформатите също.

Оптимизирайте сайта си за бързина (и най-вече мобилния изглед)

byrzina

Гигантът Amazon е направил едно проучване, което е показало, че ако сайтът им се забави само с 1 секунда, за една година те ще изгубят около 1 600 000 000 долари! Има и много други проучвания, от които разбираме, че голям процент от потребителите, ще напуснат даден сайт, ако той се зарежда по-бавно от 3 секунди. Самите Google дават като оптимално време за отварянето на една уеб страница около 1 секунда.

Ето ви и четири полезни и безплатни инструменти, с които можете да тествате бързината на вашите сайтове, а и да видите какви проблеми имате за решаване:

Възползвайте се от силата на микроформатите, за да обогатите съдържанието си

mikroformati

Микроформатите са HTML атрибути, които позволяват определени страници да бъдат маркирани, така че тази маркировка да бъде разпозната от по-големите търсачки (един стандарт е). По този начин се подобрява показването на резултатите, което улеснява потребителите да намерят правилните уеб страници. Става дума за визуално обогатени и открояващи се от останалите резултати. Те силно влияят на потребителите и драстично могат да увеличат вашия Clickthrough rate (честотата на кликване върху страници от вашия сайт).

Ако искате да се възползвате от мощта на микродатата, запознайте се със Schema.org.

Публикувайте завладяващи заглавия и мета описания (онпейдж оптимизация)

За да ангажирате вниманието на потребителите, трябва заглавията ви да са увлекателни и да провокират желание за обстойно запознаване със съдържанието, продуктите или детайлната информация на сайта.

Препоръчително е да познавате добре своята аудитория и да я проучите предварително. От съществена важност е да владеете изкуството, да поднесете правилната „опаковка“ в подходящия момент.

Заглавията и описанията могат да сътворят чудо за части от секундата, както и да провалят и най-качествения материал, ако не успяват да постигнат целта си. Те са посланието, което изпращате към посетителите на сайта и са първото впечатление, което придобиват за вас, ако току-що са отворили страницата.

Някои изпитани трикове за интересни заглавия:

  • Използвайте списъци и конкретика;
  • Емоция, вдъхновение, забавление;
  • Задавайте въпроси;
  • Посочете ползата;
  • Подканвайте потребителите към действие;
  • Провокирайте любопитство;
  • Придайте на заглавието привкус на новина;
  • Привлечете внимание – събудете интереса;
  • Предизвикайте желание - мотивирайте ги да действат;
  • Направете обещание (което след това ще трябва да изпълните);
  • Използвайте магически думи - ти, защото, полезно, безплатно....;
  • Работете с доказано печелившите заглавия, адаптирайки ги според тематиката;
  • Съчетавайте ключовите думи с такива, които предизвикват реакции;
  • Казвайте много с по-малко думи, пишете просто и ясно;
  • Бъдете актуални.

Наскоро Google тестваха нова дължина на мета дескрипшън таговете (това са описанията под заглавията в резултатите от търсенето). Бяха разрешили да се показват описания до 320 символа, което значи, че би било недалновидно да не се възползваме от това. За съжаление, върнаха старите 160 символа и сега е още по-трудно в малкото място, което имаме, да се опитаме да измислим най-доброто мета описание за всяка една страница, за да привлечем интереса на нашите потребители и да ги накараме да кликат върху нашите резултати.

Ето какво би могло да съдържа едно добро мета описание:

  • Елиминирайте възраженията на потребителя;
  • Използвайте доказателства;
  • Тествайте текст, който ще създаде конфликт;
  • Обещайте на потребителя едно по-добро бъдеще;
  • Създайте чувство на неотложност;
  • Накарайте хората да се чувстват важни;
  • Да съдържа призив към действие;
  • Ползвайте икони в мета описанието, но не прекалявайте;
  • Използвайте страха от загубата;

Доста от нещата за заглавието важат и тук - възползвайте се от тях!

Съдържанието продължава да е цар

content-is-king

Успешните сайтове полагат сериозни усилия да поддържат редовното публикуване на съдържание. Подценяването му води до изпадане от върха, в което изобщо не бива да се съмнявате – експертите на Google често обръщат внимание на това. Залага се обаче на качественото съдържание, което трябва да отговаря на определен тип изисквания, за да бъде определящ фактор при позиционирането на сайта.

Ключови моменти са:

  • Периодично обновяване на съдържанието (различно е според нишата и целите);
  • Добре форматиран, издържан граматически и по правописните правила текст;
  • Силно, интересно, качествено, интригуващо, решаващо проблеми съдържание;
  • Авторско съдържание;
  • Сравнително кратки изречения, които не утежняват текста;
  • Включване на параграфи и абзаци, които не са прекалено дълги;
  • Да отговаря (да дава отговор) на потребителското търсене.

Едва ли някой може да се похвали, че познава отлично стотиците алгоритми на Google, които влизат в механизма по класирането на сайтовете. Но едно е сигурно – съдържанието продължава да бъде един от водещите фактори. То е основната причина за привличането на потребителите, за техния престой и преживяването им на страницата (User Experience). То формира реакция, отношение и траен интерес, което Google неминуемо отчита и съответно награждава с висок ранкинг.

Google проявява интерес към всяко съдържание, което е уместно и е свързано с тематиката на сайта. Избягвайте да дублирате съдържание вътре в самия сайт, както и не пишете два пъти (или повече) на една и съща тема. Много по-добре е да ъпдейтнете вече съществуващия материал по този въпрос и да не изправяте търсачките пред трудния избор, коя от две ваши различни страници да класират по даденото търсене.

Снимковите и видео материалите също имат значима тежест при създаването на съдържание. Използвайте ги пълноценно, но когато това е оправдано, без да ги натрапвате излишно, за да не предизвикате обратен ефект в аудиторията. Тя е изключително чувствителна на дразнители и балансът е от съществена стойност.

Потребителско поведение User Experience (RankBrain)

potrebitelsko-povedenie

През годините Гугъл е давал сила на различни фактори, които да подреждат класирането и да решават кои сайтове заслужават призовите позиции. Почти всички бяха сравнително лесно манипулируеми. Може би за това, а пък и в полза на потребителите, е решено потребителското поведение да се открои значително и да стане една от най-важните причини за добро ранкване на уеб сайтовете.

Rank Brain е самообучаващ се алгоритъм, който трябва да обработва и да разбира потребителските заявки. Това е изкуствен интелект, който може да се учи и има за цел да извежда напред в класирането най-заслужилите. Някои от сигналите, които включва сложният алгоритъм са:

  • Честотата на кликване (Clickthrough rate). Това е процентно отношение на потребителите, които са видели вашия резултат в търсачката (или реклами), спрямо тези, които са кликнали на него.

  • Степен на отпадане (Bounce rate). Според Google (точен цитат), степента на отпадане е броят на сесиите от една страница, разделен на броя на всички сесии, или процентът от всички сесии на сайта ви, когато потребителите са видели само една страница и са задействали само една заявка към сървъра. Преведено на по-разбираем език, това е когато някой е попаднал на страница от вашия сайт, разбрал е, че тази страница или някоя друга от този сайт няма да го удовлетвори и почти веднага е излязъл (без да клика на други страници).

  • Време на пребиваване (Dwell time) - колко време потребителите ще останат на сайта ви, след като са попаднали на него.

Ако хората попадат на сайта ви (независимо по какви начини) и той не им допада, те ще стоят малко и ще го напускат често и бързо. Ако много хора правят така, тогава Google с право ще мисли, че сайта ви не отговаря на нуждите на потребителите, което ще направи неговото добро класиране изключително трудно.

За сравнение, ако хората се застояват на сайта ви, кликат и на други страници и след време пак се връщат на него, то тогава Google ще реши, че този сайт е полезен за потребителите и отговаря на техните нужди и им дава добри (правилни) отговори на търсения им.

За това, направете всичко по силите си, за да задържите вашите потребители на сайта - започнете с дизайна, подредбата на елементите, след това страхотното, качествено и полезно съдържание, с правилни и силни тайтъл и мета дескрипшън тагове.

Сигурност

sigurnost

Да, сигурността вече е ранкинг фактор! И не става дума само за SSL криптирана връзка. Говорим за всичко, което може да се включи под шапката на сигурност в един уеб сайт.

Така, както Гугъл обича да вижда, че имате страници "За нас" и "Контакти", той вече ще иска да вижда задължително и страници като "Бисквитки", "Декларация за поверителност" и "Предпазване на лични данни GDPR".

Google, собтвениците на сайтове и ползвателите на тези сайтове ще са много по спокойни, ако знаят че данните им са добре пазени. Това не е ли достатъчен повод, за да се превърне във фактор за ранкиране?

Добре е програмистите ви да се погрижат, данните на потребителите да не могат да бъдат хаквани - четете, информирайте се, ъпдейтвайте често, добавете защитна стена (firewall), използвайте параметризирани заявки, за да избегнете хакване на базата данни. Внимавайте също каква информация предоставяте на крайните потребители под формата на грешки, защитете формите си за попълване на данни, чрез сървърна валидация (клиентската защита не е много сигурна) и т.н.

Разбира се, една сериозна защита за всеки уеб сайт играе добрият хостинг. Той е нещо като крепостна стена, преди самия град (уеб сайт).

Изграждане на натурални линкове към сайта ви

link-building

Напоследък много се говори, че силата на линковете намалява драстично. Това надали е точно така. Може би важността на някои други показатели просто се засилва, като потребителското поведение, например. Връзките продължават да са съществен ранкинг фактор за сила и добро класиране в Google, но истината е, че линк билдингът е сложен. А пък да се направи правилно е още по-трудно и времеемко.

Изграждането на връзки почти няма нищо общо с това, което е било преди 10 години, да кажем. В момента целта е полезността и релевантността - ако това е спазено, ще има полза, ако ли не, няма да има. Продължава да играе роля и разнообразието. Google не обича да знае, че се прави линк билдинг и въобще SEO на даден сайт. Затова най-добрите резултати се получават, ако нещата се случват естествено (има чудесни начини за това, например маркетингът чрез съдържание, силни страници в популярните социални мрежи, участие в тематични форуми и изказване на експертно мнение...) или изглежда, че се случва така, все едно няма външна намеса.

След като знаете вече, какво е важно, за да се класират вашите сайтове в топ резултатите на Google, целта изглежда далеч по-достижима, а вие сте добре въоръжени и готови да се гмурнете смело в предизвикателството.

ICN.Bg и WebsiteDesign ще продължават да ви информират и да ви държат в течение с най-новите и модерни трендове от IT бранша, за да сте добре осведомени и да може вашият онлайн бизнес да смаже конкуренцията.

Етикети: #seo #ранкинг-фактори #google #хостинг