10-те смъртни SEO гряха на онлайн магазините в България

10-те смъртни SEO гряха на онлайн магазините в България

В нашата поредица, посветена на SEO оптимизацията, ни гостува отново Димитър Георгиев - Бико от IdeaMAX, който ще ви разкаже повече за най-сериозните грешки, които онлайн магазините в България правят по отношение на своята SEO оптимизация.

В контекста на наблюдавания през последните годините бум на онлайн търговията и електронните магазини у нас, то неизменно бизнеса започна да полага усилия те да бъдат по-ефективни, по-успешни, и разбира се, по-печеливши. Днес, фокусът върху наглед незначителни детайли може да се окаже крайгълният камък за всеки Интернет търговец, решил да инвестира в този подход за продажба на своите продукти.

Един от тези начини е оптимизацията на онлайн магазини зa Google, което осигурява постоянен поток от безплатен, отлично таргетиран трафик от потребители, търсещи подобни стоки в конкретен момент, и които най-често правят пазарно проучване и сравняват цените на стоките при различните търговци.

Следвайки по-горните констатации, то неизменно се появиха и редица „специалисти“ от всякакъв тип, които започнаха да предоставят често погрешни идеи на собствениците, а така и да генерират страхотен обем пропуснати ползи и дори директно загуби.

В тази публикация ще ви разкажем за 10-те смъртни SEO гряха, които няма да ви осигурят резултатите, които очаквате, тъй като нивото на познание на „SEO експертите“, които ги препоръчват далеч не отговаря на динамиката за разбирането на алгоритмите на търсачките.

Знаем, че част от тях са ви познати и ще ги подцените, но съветът ни е – не го правете.

1. Link Mania – важното е да отчиташ дейност

Една от най-любимите техники на средностатистическия български „SEO гуру“ е да злоупотребява агресивно с линковете, които изгражда към клиентските (или собствените) онлайн магазини, които оптимизира.

Така клиентът си мисли, че се върши някаква работа, а джоба му продължава да не усеща, че не е важно количеството, а качеството. Неразбирането на фундаментални концепции по отношение на доверието към сайта ви, начинът на разпределяне на тежестта на връзките и използването на инструменти на трети страни (Moz, Majestic, Ahrefs и т.н.), извън екосистемата на Google, често са източник на редица проблеми.

Защо ли?

Защото ви дават субективна информация, която резонно променя вектора ви на мислене, а от там и изкривява всичко във вашата SEO стратегия.

Причината?

За жалост всеки програмист, SaaS платформа и уеб студио предлагат оптимизация. Ние например не даваме модни съвети, защото не сме модни дизайнери.

Обръщаме сериозно внимание на тази точка, защото именно тя е причината през последната година да сме залети от наказани сайтове с молба да ги „поправим“. Много от тях сте чували, защото са били добре преди да ги хване някой самопровъзгласил се SEO експерт, който вилнее по уебинари, конференции и симпозиуми по опрашване.

После нещата за жалост придобиват нова посока, а именно – надолу.

Защо?

Защото собствениците на Интернет магазини искат да купят време, а не знания. Истинската дигитална маркетинг агенция не продава време – тя продава know-how, т.е. познание за начина на работа на търсачките.

Истинските SEO специалисти не са магазинери, а и да са – ако за 5 минути продадат толкова, колкото друг за 1 месец, има ли значение колко време са го правили. Едва ли!

Неразбирането от страна на българските клиенти (а и повечето маркетинг агенции у нас) води след себе си верижна реакция, която срива нивото на компетенции в сектора. Това се случва, защото не се измерва резултат, а времето, което е инвестирано. Адски сериозен грях, когато говорим за онлайн маркетинг или SEO.

„Ако не можеш да пуснеш хубав линк, по-добре не пускай никакъв.“ – Бико, IdeaMAX

Решението на IdeaMAX: Ако работите с предоставяне на отчети за реализиран обем работа, вместо за постигнати резултати, то или вие не разбирате, или клиентът не разбира. Всички говорят за Performance/Results-oriented маркетинг, нали? А нима има друг? Явно у нас има – времево-ориентиран маркетинг, т.е. не е важно какво си построил, а колко тухли си използвал, което е меко казано аматьорско.

2. Нямате SEF URL адреси – книга без съдържание

URL адресите са един от най-важните фактори при оптимизацията на един онлайн магазин. За да проверите това твърдение, можете да направите търсене за конкретен продукт в Google и да си дадете сметка колко от 10-те (в повечето случаи) резултата включват в адреса си ключовата дума (или синоним в контекста на RankBrain и User Intention), която сте изписали в полето за търсене. Вероятно над 50% от резултатите ще докажат този факт.

Ако искате да насочите успешно потребителя към страницата, която искате той да посети при конкретно търсене, то следва да я направите удобна за разпознаване и за него, и за търсачката посредством описателен URL адрес.

Решението на IdeaMAX: Ако имате или планирате създаването на ваш успешен онлайн магазин, който да се позиционира добре, то едно от първите неща, които трябва да направите е да планирате URL структурата си по максимално разбираем за машини и хора начин. Препоръката ни е да използвате транслитерация, за да сте сигурни, че всичко следва стандартизация и оптимални правила.

3. Meta Keywords – ако все още живеете в 2009 година

Не ви ли омръзна да четете за поредното SaaS решение от типа „онлайн магазин за 200 лв. на месец“, което ви гарантира, че платформата им е ултра SEO оптимизирана?

После виждате полето за „мета ключови думи“. Сега разбирате колко точно разбират хората, създали платформата и титулували я „SEO оптимизирана“. Още не сме видели платформа, която да не попада в този тъжен списък (скоро ще има такава, защото IdeaMAX я консултира) в опит да се подведат клиентите с ниско ниво на информираност.

Ето ви и потвърждението на това ни твърдение, защото обичаме да боравим с доказателства.

Решението на IdeaMAX: Не ги използвайте. Можете да си навлечете куп проблеми поради неразбиране на естеството им. Не се доверявайте на никого, който ви говори за Meta Keywords, докато се представя като SEO специалист или SEO агенция.

4. Канибализация – спамът не е маркетинг

Да познаем ли, че имената на всички ваши продукти започват с името на продуктовата група, към която те се причисляват? Познахме, нали?

Замислете се нещо просто, а именно, ако всеки продукт се казва по този начин – коя точно страница искате Google да класира в SERP?

А колко страници искате да класирате за тази дума, ако приемем, че ако установите целева такава, то тя ще използва цялата сила на вашия сайт, вместо тежестта да се разпределя между множество страници?

Липсата на консистентна стратегия за формиране на SEO архитектура на вашия Интернет магазин е източник на негативно влияние – вземете мерки.

Решението на IdeaMAX: Кръстете продуктите си по начин, по който да се отличават един от друг. Да, сигурно всички са несесери, чанти, обувки, но представляват различен модел. Не използвайте еднакви имена, ако не искате да объркате Google и да го оставите да се чуди коя от 600-те продуктови страници да класира при положение, че всички са кръстени еднакво.

5. Ненужна функционалност – от ѝмане глава не боли

Стига глупости!

Наистина ли продавате чаршафи или тиксо, но имате опция за сравнение на продукта или за добавяне в любими? Имате ли любим чаршаф? А може би имате любимо тиксо? Това са функционални, а не емоционални продукти!

Колко от хората въобще използват тази функционалност, освен ако не говорим за техника и по-конкретно - за нейната техническа спецификация, която подлежи на сравнение, за да вземем обективно и информирано решение за покупка?

Познахте – почти никого, а много вероятно – абсолютно никого.

Решението на IdeaMAX: Използвайте инструментариум за анализ на функционалността във вашия сайт. Ще разберете какво използва вашата аудитория и така можете да махнете излишното и да подобрите използваното. Използването на телеметрия е едно добро начало и стъпка в правилната посока.

6. Маркетинг персони – к'о рече, к'о?

Кой купува вашия продукт?

Какво е важно за него?

Защо конкурентите ви продават, а вие не?

Отговорите на тези въпроси ще ви помогнат да изградите маркетинг персоните, необходими за успеха на вашия бизнес модел. Макар по-големите компании да разписват тези неща под различна форма и да ги интегрират в маркетинг плановете си, то по-малките също могат да помислят по въпроса и да подходят значително по-ефективно към клиентите си.

Защото...

Защото познават нуждите им.

Решението на IdeaMAX: Отворете 5 инстанции на текстов/табличен редактор и напишете името на един типичен ваш клиент. По-долу в текста започнете да създавате неговата „легенда“, т.е. да трупате детайли за него. Дори не е нужно да е истински човек. Важното е да добавяте все повече детайли за него и опознавайки го, да разберете защо той би купил или вече купува от вас, за да можете да визуализирате по-добре своите клиенти в контекста на SEO стратегията си.

7. Тежки изображения – големи на ръст, но не и на тегло

Да, изображенията подобряват конверсията, но нужно ли е да ги качвате в размери 4000 на 4000 пиксела?

Друг факт е и че ако не са оптимизирани, то те забавят изключително сайта ви. Защо ли?

Защото изображенията в 99% от случаите са най-тежките елементи за зареждане на продуктовата (често и категорийна) страница във вашия онлайн магазин.

Решението на IdeaMAX: Използвайте инструмент за оптимизиране на размера на изображенията, който не влошава тяхното качество или го прави, но във визуално незабележим за човешкото око обем. Ако имате хиляди изображения, то вариант за вас е използването на API със съответните настройки, което да прави това автоматично вместо вас.

8. Семантичен анализ на съдържанието – за машините и хората

Всички собственици на онлайн магазини обичат клишетата.

Преди време, на едно блиц събитие, на което взехме участие обяснихме на около 100-тина от тях, че използването на клишета е евтин начин да не правиш нищо и скъп начин да си губиш времето.

Създаването на продуктови описания например следва да включва семантично свързани понятия и термини, които да бъдат използвани като допълнителен начин да подобрите покритието на пазара, който целите.

Не забравяйте, че живеем в епохата на RankBrain и не залагайте на неща, които отдавна са остарели като техники, но често се представят като „ефективни“.

Решението на IdeaMAX: Опитайте се да разкажете за продукта си без да споменавате името му. Можете ли? Прочетете текста на колега или приятел – позна ли за какво му говорите? Ако не е успял – започнете отначало.

9. Счупени линкове – улици без адреси

Искате да класирате всичко, нали?

Искате да продавате и обувки, но и дрехи, чорапи и екипировка например? Ако сте отговорили положително на този въпрос, то следва да подобрите вътрешното свързване на вашия сайт чрез поправка на линкове към несъществуващи страници.

Още един потенциален риск пред вас са 301 пренасочванията, макар че отскоро Google промени начина, по който ги третира в услуга на собствениците на електронни магазини.

Решението на IdeaMAX: Анализирайте външната и вътрешната линк маса на вашия електронен магазин. Виждате ли проблемни страници, свързани от други такива, които връщат резултат различен от 200? Ами поправете ги!

10. Слабо скулптиране на вътрешна тежест – къде точно искаш да стигнеш

Един от най-големите грехове е постоянно да изпращате аудиторията си на заглавната страница. Потребителят търси „зелени флумастери“, но вие го пращате на заглавна, където той трябва да открие търсената продуктова група сред останалите 40 000 ваши продукта.

Мислите ли, че това е добре за вашите продажби? А дали е добре за вашето класиране в резултатите на Google? Познахте! Не е, освен ако не сте сайт за бързи кредити например, в който основната функционалност е на заглавна страница.

Решението на IdeaMAX: Структурирайте правилно продуктовите си групи в категории и маркирайте коя страница за какви думи/фрази/теми следва да бъде класирана. Не живеем в 1944, а в 2018-та – използвайте умни „бомби“, за да постигнете лазерно точни резултати.

Надяваме се, че сте научили нещо ново или поне сте го погледнали от различен ъгъл, за да планирате бъдещето на своя онлайн магазин по отношение както на оптимизацията му за търсачки, така и по отношение на цялостния ви Интернет маркетинг.

Успех!

Очаквайте още съвети за това как ефективно да оптимизирате сайта си за търсачки в следващите ни статии!

Етикети: #IdeaMAX #seo #e-commerce #seo-optimization #seo-mistakes #оптимизация-на-сайтове #seo-оптимизация