Начало > ICN.Bg Блог > Friendly Geeks съвети > Как да изберем домейн име?

Как да изберем домейн име?

Как да изберем домейн име?

Friendly Geeks съвети

6 лесни стъпки за избор на домейн име.

Решили сте да стартирате блог или сайт за вашия бизнес. Имате концепция за стилна визия на сайта и вече знаете от какъв тип съдържание се нуждаете. За да увеличите шансовете за успех на вашия онлайн проект, сега ви остава да изберете домейн име.

Какво е домейн? Накратко: домейнът е адресът на вашия сайт. Ако ваш приятел иска да ви гостува, той или тя ще потърсят адреса ви и вероятно ще го въведат в Google Maps или друго подобно приложение, което ще ги отведе на точното място. По същия начин, за да заредят дадена уеб страница, потребителите изписват домейн името в полето на браузъра и той ги отвежда на нея.

Домейн името не е единственият фактор, който определя успеха на сайта ви, но безспорно играе ключова роля. Ето защо ние от ICN.Bg ви предлагаме 6 стъпки за избор на домейн.

Стъпка 1: Насочете домейна към продукта, услугата или фирмата

Ако предлагате определена стока или услуга, можете да насочите домейна си към тях. Ако имате или планирате да създадете онлайн магазин, можете да насочите домейн името към вашия бранд или компания.

Има и трети вариант: отличително име, което не насочва към продукт, услуга или сфера на дейност, но допринася за изграждането на уникален бранд. Едни от най-разпознаваемите компании в света, в това число Google, Amazon и Facebook, използват именно този подход.

Стъпка 2: Проучете ключови думи

Ключовите думи са отделни думи или съчетания от думи, които посочват основната тема на даден текст и служат за неговата класификация. Те са ценен инструмент в съвременния онлайн маркетинг, защото допринасят за оптимизацията на сайтове за търсачки (SEO) и по този начин увеличават видимостта на уеб проектите. С помощта на ключови думи домейнът става силен SEO фактор, което означава, че сайтът ви ще се класира по-добре в търсачките.

Включването на ключови думи в домейна ви е особено полезно, ако решите да го насочите към продукт или услуга. Продавате лаптопи? Можете да помислите за име, което включва „лаптопи“. Имате преводаческа агенция? Тогава в домейна можете да вмъкнете „превод“ или „преводи“.

Важно е да изберете достатъчно гъвкав вариант. Да речем, че се готвите да пуснете онлайн магазин за ръчно изработени подаръци като картички, рамки за снимки и бижута. По-уместно ще е в домейна да вмъкнете дума като „подарък“/„подаръци“, „ръчна изработка“ (или handmade, ако името ще е на английски език) или „работилница“/„ателие“, отколкото „картички“, „рамки“ или „бижута“. По-общите категории, за разлика от по-ограничаващите думи, ви позволяват да обогатявате продуктите и услугите, които предлагате, без да трябва да променяте домейна. А промяната на домейн може да ви коства доста усилия и да има негативни последици за бизнеса ви.

Ако развивате дейност на местно или регионално ниво, вижте дали има начин да включите наименованието на географски обект, както правят повечето местни и регионални медии.

За да действате по-ефективно, използвайте инструменти за търсене на ключови думи като Keyword Planner, Keyword Tool, Answer the Public, KWFinder и SEMrush.

Стъпка 3: Почерпете от опита на конкуренцията

Подберете няколко успешни компании, предлагащи продукти или услуги, сходни с тези, които вие предлагате или планирате да предлагате, и разгледайте домейните им. Помислете как домейните се отнасят към дейността или бранда на тези фирми. Обърнете внимание на дължината и лекотата, с която се запомнят и изписват. Дори само едно бегло проучване ще подхрани въображението ви и ще започнат да ви хрумват все повече и по-интересни идеи.

Проучването на конкуренцията ще ви улесни в генерирането на идеи, но не се поддавайте на изкушението да изберете домейн, твърде близък до вече съществуващ такъв. От една страна, това може да ви създаде проблеми, ако притежателят на другия домейн заведе дело срещу вас за нарушаване на авторски права. От друга страна, с такова име по-трудно ще изградите уникален бранд и можете да объркате потенциалните ви клиенти и партньори.

Стъпка 4: Използвайте генератор на домейн имена

В края на 2019 г. броят на всички регистрирани домейни в света надхвърли 360 милиона, увеличавайки се с 3,9% (13,5 милиона домейна) за година. Както можете да си представите, много от най-привлекателните имена вече са заети.

За да си спестите доста време, усилия и нерви, можете да използвате домейн търсачката на ICN.Bg. С нейна помощ ще установите дали предпочитаното от вас домейн име е свободно и ще получите предложения както за различни разширения, така и за алтернативни имена. Вижте и какви промо домейни имаме!

Стъпка 5: Изберете кратко и лесно за изписване име

Колкото по-кратко е домейн името, толкова по-лесно е за запомняне и изписване. Макар че можете да използвате до 63 символа, избягвайте дълги и сложни имена, както и числа, тирета и двойни букви – всички тези елементи усложняват запомнянето и изписването.

Имайте предвид, че домейн името почти сигурно ще присъства и във фирмения ви имейл, Персонализираният имейл (пример: вашетоиме@вашата компания.com) носи спокойствие на вашите клиенти и бизнес партньори, защото те знаят кой стои отсреща. Краткото и лесно за изписване домейн име ще увеличи видимостта ви и ще облекчи значително клиентите и партньорите ви.

Стъпка 6: Изберете подходящо домейн разширение

Домейнът от първо ниво (Top-Level Domain/TLD) е разширението в края на всяко домейн име. Днес в света съществуват над 1500 домейн разширения, всяко от които има определено значение и се използва за различен тип сайтове.

Най-популярното домейн разширение е .com. Съкращението идва от commercial – в превод „търговски“, „комерсиален“. Към 31 декември 2019 г. с това разширение са регистрирани над 145 милиона домейна, или 40% от всички домейни, като в повечето случаи става дума за сайтове на компании. Нищо чудно, че .com се е превърнало в символ на интернет епохата и много потребители, особено тези с по-малко технически познания, го изписват в края на всеки домейн, без да се замислят. Доминацията на .com се потвърждава и от наличието на .com бутон на клавиатурите на повечето смартфони.

Примери за .com домейни: youtube.com, dropbox.com, linkedin.com, netflix.com, tesla.com.

Популярността на .com повишава вероятността желаното от вас име вече да е регистрирано, но винаги можете да потърсите алтернативи, като към името прибавите подходяща ключова дума или прилагателно име.

Някои потребители поставят bg в името на домейна си (пример: domainBG.com). Обърнете внимание, че имена, които съдържат bg, позиционират бизнеса ви в рамките на България.

Второто по разпространение домейн разширение е .net (от network – „мрежа“). Подходящ е за бизнеси с онлайн дейност, за лични сайтове и за информационни сайтове. Към края на 2019 г. с това разширение са регистрирани над 13 милиона домейна.

Примери за .net домейни: slideshare.net, markmanson.net, neterra.net, ciela.net, haskovo.net

Интересно: По данни на Verisign най-популярните ключови думи (процентен ръст спрямо предходното тримесечие) в имената на домейни с разширение .com, регистрирани на английски през последното тримесечие на 2019 г., са: podcast, jumbo, christmas, rates, lyrics, pods, hindi, manga, xmas и karl. Десетте най-популярни ключови думи при .net домейните са score, christmas, videos, spark, options, peach, george, investors, minute и sells.

Топ 3 на домейн разширенията се допълва от .org (от organization – „организация“), което се използва основно от организации с нестопанска цел, но и от някои търговски дружества. С него са регистрирани 10 милиона домейна.

Примери за .org домейни: wikipedia.org, wordpress.org, un.org, oecd.org, olympic.org.

Другите по-разпространени разширения включват:

.info (за информационни сайтове): примери – afilias.info, helpbook.info, airbg.info, blagoevgrad.info, rousse.info

.eu (за граждани и организации в Европейския съюз): примери – ec.europa.eu, europarl.europa.eu, eui.eu, eurodesk.eu, politico.eu.

.edu (за образователни институции): примери – harvard.edu, princeton.edu, yale.edu, mit.edu, aubg.edu.

.gov (за правителствени институции): примери – whitehouse.gov, senate.gov, state.gov, bg.usembassy.gov, useu.usmission.gov.

.int (за международни организации): примери – who.int, nato.int, coe.int, efta.int, esa.int

Постепенно се налагат по-нови домейни като .fun, .tech, .store, .online и др. При тях изборът все още е доста голям.

Вариант за България е домейнът .bg. Той е по-скъп, защото е национален домейн.

Примери за .bg домейни: icn.bg, bnt.bg, president.bg, government.bg, sofiahistorymuseum.bg

Можете да регистрирате домейн име с няколко разширения – например mydomain.com, mydomain.net, mydomain.store. Този вариант ще позволи на потребителите да ви откриват по-лесно, ще подобри индексацията на сайта ви в Google и ще намали вероятността някой от конкурентите ви да закупи останалите домейн разширения.

Научете повече: Йерархия на домейните

Вземете своя безплатен домейн с хостинг план „Бизнес“ или „Стандарт“ за период от 12 месеца, вие получавате с разширение .com, .net, .eu, .info или .org.

Научете повече: Хостинг план – как да направим най-добрия избор

Следвайте тези 6 стъпки и с лекота ще намерите домейн, който отговаря на вашите нужди и предпочитания. След това ви остава само да регистрирате домейна и да изберете хостинг план.

Абонирай се за бюлетина ни!

Получавай първи най-актуалната и полезна информация за твоя онлайн бизнес!

Изпращане... Грешка по време на изпращането! Моля опитайте отново!

С въвеждане на вашия мейл, вие се съгласявате с условията за ползване на ICN.Bg. Този сайт е защитен от reCAPTCHA и се прилагат правилата за поверителност и общите условия на Google

Благодарим Ви.

Заявката ви е изпратена успешно!

Обратно най-горе