Имейл маркетинга е без съмнение е най-успешният начин на бизнес комуникация в интернет пространството.

През годините с появата на технологии като RSS, феномена на социалните мрежи и експанзията на спам, много 'експерти' побързаха да погребат имейлите като ефективно средство за комуникация и както винаги, сбъркаха.

Защото успехът на имейл маркетинга не е технологичен, а е заложен в самата природа на интернет.

Уникалното място на търсещите машини са основният фактор, който обяснява тоталното превъзходство на рекламата в интернет пред всяка друга медия – вестници, списания, радио, телевизия, билбордове, листовки и пр.

Търсещите машини предлагат отговори на активни, заинтересовани и търсещи потребители. Като въведете думата велосипед в Google вие получавате страници за велосипеди. Google не е активната страна в процеса, а отговаря на конкретно запитване.

Когато гледате телевизия, вие сте пасивен зрител, на който през 15 минути телевизията предлага сет с реклами. Само че аз сядам пред телевизора за да гледам тенис, снукър или Формула 1 и по време на рекламите сменям канала, защото не се интересувам в този момент от бизнес предложения – този тип реклама атакува пасивна и незаинтересована аудитория и затова успехът на тези реклами е много спорен.

Какво е мястото на социалните мрежи – моето лично мнение е, че всяка минута в социална мрежа е загубена минута, а времето не бива да се пилее.

Какво представлява електронният бюлетин (email newsletter)?

Ето една класическа ситуация.

Вие сте активен интернет потребител и се интересувате от продукт, който моята компания произвежда, но вие, разбира се, не знаете за съществуването й.

Вие въвеждате описание на продукта като ключови думи и търсещата машина връща списък със съответсващите в нейния индекс резултати от страници.

Понеже аз съм прочел статиите за SEO оптимизация на ICN.bg и съм оптимизирал сайта си правилно, страници от моя сайт са класирани от търсещата машина на първата страница с резултати и по този начин вие попадате на страница от моя сайт.

Моят сайт е изграден с приятен дизайн, мека цветова гама, текста се чете лесно, няма отвличащи вниманието шарении, навигацията е интуитивна, тематиката е строго профилирана ( а не интернет битак), освен чисто бизнес елементите, аз ви предлагам и много допълнителна, ценна за вас и интересно написана информация.

Всичко това ви прави добро, приятно впечатление и вие отваряте втора, трета страница – просто моя сайт ви харесва.

Тогава забелязвате, че в една секция на сайта аз ви предлагам да се абонирате за моя месечен електронен бюлетин (newsletter) и като безплатен бонус срещу вашата регистрация аз ви предлагам ценна електронна книга или купон с отстъпка при бъдеща покупка.

И понеже вие се интересувате от темата на сайта, а моя сайт предлага богата и ценна информация, вие решавате, че си струва да се абонирате за моя newsletter и въвеждате името и имейл адреса си в полето.

Понеже аз съм сериозен уебмастер и по никакъв начин не толерирам изпращането на спам, мейл системата на моя сайт автоматично изпраща писмо на посоченият от вас имейл адрес с линк, който вие трябва да кликнете за да потвърдите регистрацията си.

Вие отваряте пощата си, виждате писмото и кликате линка – едва след потвърждението вашата регистрация се активира в базата данни и вие започвате да получавате моят newsletter на вашият имейл адрес.

Аз лично съм абониран за над 60 newsletter-a и в 98% от случаите съм се регистрирал по точно този начин.

Описаната практика с изпращане на писмо за потвърждение на регистрацията е единствено признатата имейл маркетинг практика, нарича се double opt-in и се прилага без изключение от най-големите компании в бранша като Aweber, iContact, GetResponse, VerticalResponse, Interspire ...

Всички останали методи на събиране на имейл адреси и изпращане на писма са в зоната на здрача.

За вредата от изпращането на СПАМ

В никакъв случай имейл маркетинга не означава изпращане на спам.

Затова започнах статията с описание на разликата в природата на offline медиите и интернет.

Защото изпращането на спам унищожава уникалното предимство на интернет – контактуването с активни, заинтересувани и търсещи потребители като изпраща нежелани писма на интернет потребители като нарушава тяхното демократично право на избор и правото на лична свобода.

За наше огромно съжаление, дълбоко наведеният пред финикийските знаци български законодател е узаконил изпращането на спам в една жалка и тъжна поредица от взаимно противоречащи си алинеи на член 6 от закона за електронната търговия.

Дали в спам писмото пише, че това е 'непоискано търговско съобщение' или че в писмото има отписващ (unsubscribe) линк не прави нежеланата поща желана.

Спамът си е винаги миризлив, уродлив и нечистоплътен спам.

Изпращането на спам има единствено отрицателен ефект върху имиджа на компанията и нейните продукти.

След десетото спам писмо етикета СПАМЪР ще бъде лепнат върху вашата компания и продукт в съзнанието на получателя на спам и дори той да има нужда от продукт като вашия, той няма да си го купи от вас в знак на лично отмъщение.

Запомнете, изпращането на спам няма да донесе печалби за компанията ви дори обратно - изграждайки лош имидж на компанията и продуктите й в съзнанието на потребителите, спам практиката гарантирано ще намали вашите печалби.

Email маркетинг по български

Едно предупреждение: аз работя в професионални хостинг компании четвърта година и досега нито веднъж не съм срещал българска фирма, която да практикува double opt in регистрация.

За сметка на това съм видял десетки прекратени от регистраторите домейни поради спам.

Ако решите да ползвате външна фирма за вашите имейл маркетинг кампании, разпитайте ги подробно как са събрали имейл адресите, на кого и как ще изпращат вашите реклами и какви мерки ще предприемат ако бъдете посочен като спамър и вашият IP адрес се озове в черните списъци.

И ако започнат да ви цитират закона, бягайте бързо, защото на регистраторите на домейни малко им пука за нашия абсурден закон.

В следващи статии ще разгледаме допълнително неща свързани с успеха на една имейл маркетинг кампания като:

  • начин на писане на бизнес имейл и формат на писмата
  • какво представляват спам филтрите и спам точките
  • как да се предпазим от имейл инжекция